Booster Magazine

Klanttevredenheid begint bij je collega’s

Guido van der Spek

In het kort

Het team van garagebedrijf Carrec Technocenter in Soesterberg nam deel aan de pilot BinnensteBuiten om verder te werken aan klanttevredenheid. De binding tussen de collega’s is sterker geworden en ze hebben nog beter begrepen hoe je duidelijk en respectvol met klanten communiceert.

Wanneer je met Guido van der Spek spreekt, heb je eerder het idee dat hij een sterrenrestaurant bestiert dan een garagebedrijf. Dat is een compliment voor de oud-ICT’er: Guido en zijn mensen willen het graag ánders doen.

‘Be good and show it’ lijkt Guido van der Spek met zijn bedrijf Carrec Technocenter te willen zeggen. Het Soesterbergse bedrijf staat behoorlijk in the picture, het is namelijk gastheer voor een populaire rubriek in AutoWeek en een van de monteurs speelt een glansrol in de film ‘De Autovakmannen’. “Ik wil Carrec Technocenter professioneel en duidelijk in de markt zetten”, begint Guido. “Om in marketingtermen te spreken: we gaan mee op de klantenreis. Hij of zij moet zich bij ons thuis voelen. Een eerste kennismaking begint via internet. Het is belangrijk dat klanten bij binnenkomst het bedrijf aantreffen dat ze verwachten op basis van de beloftes op internet.”

BinnensteBuiten

Communicatie met de klant is dan van wezenlijk belang. Daarom nam het team van Carrec Technocenter deel aan BinnensteBuiten, een OOMT-coachingstraject op het gebied van klanttevredenheid. Dit was een pilot binnen het programma gastheerschap ‘Be my guest’.

“Iedereen in het bedrijf heeft direct contact met de klant. Onderhoudsbeurten bespreken we vóór en we maken samen met de klant een flinke proefrit. Ik noem dat presales. De klant moet ervaren dat zijn auto in goede handen is en dat een vakman ervoor gaat zorgen dat deze in topconditie is.”

Gefileerd

Tijdens het BinnensteBuiten-coachingstraject bleek dat optimale klanttevredenheid pas haalbaar is als binnen het team alle neuzen dezelfde kant op staan.

‘Transparantie en duidelijkheid zijn de toverwoorden’

Guido: “Tijdens  de coachingssessies werd het team gefileerd en kwamen we erachter dat er her en der zwakke plekken zaten. Met name de videoregistraties van de rollenspelen waren eyeopeners. Het is confronterend om jezelf terug te zien. Dan is het zaak om met de tips die je tijdens het traject krijgt echt iets te doen en prettiger in de omgang te worden. Dat geldt voor de klantenbenadering, maar ook voor de wijze waarop je omgaat met je collega’s. Collega’s zijn je ‘interne klanten’, die wil je net zo goed vasthouden.”

Open keuken

Toneelspelen en op je tenen lopen om de klant te behagen is er bij Carrec Technocenter niet bij. “Transparantie en duidelijkheid zijn de toverwoorden”, vervolgt Guido. “Je kunt ons bedrijf zien als een restaurant met een open keuken. De klanten krijgen de gelegenheid om mee te kijken met de monteur en krijgen uitgebreid antwoord op hun vragen. Het gaat er uiteindelijk om dat klanten het gevoel hebben dat ze hun auto niet naar een werkplaats maar naar een mens brengen. Dat bereik je alleen door begripvol en enthousiast te zijn. Samen met je collega’s straal je uit dat je plezier in je werk hebt en laat je zien waar je voor staat.”

In het kort

Het team van garagebedrijf Carrec Technocenter in Soesterberg nam deel aan de pilot BinnensteBuiten om verder te werken aan klanttevredenheid. De binding tussen de collega’s is sterker geworden en ze hebben nog beter begrepen hoe je duidelijk en respectvol met klanten communiceert.

TIPS

  • Klanttevredenheid begint met een gezonde sfeer op de werkvloer
  • Leer jezelf kennen en erken waar je uitdagingen liggen. Zo kun je er doelgericht aan werken
  • Je hoeft niet altijd méér te doen voor een klant, ‘anders’ is vaak net zo doeltreffend

Deel dit artikel op social media

VOORNAMELIJK A
Jij bent klaar voor de toekomst! Je hebt het naar je zin op het werk. Je bent gemotiveerd en enthousiast. Omdat er in de mobiliteitsbranche in hoog tempo nieuwe functies en werkzaamheden ontstaan, zijn er voor jou heel veel kansen. Wil je weten welke? Kijk dan eens hier


VOORNAMELIJK B

Je bent niet helemaal tevreden over je werk, maar je hebt misschien wat moeite om daar iets aan te doen. Dingen bespreken is een eerste stap, maar dat is best lastig. Misschien kan een loopbaancoach van OOMT jouw advies geven speciaal voor jouw situatie. Lees hier wat een loopbaancoach voor jou kan betekenen.


VOORNAMELIJK C

Je werkt omdat je daarmee voldoet aan de basisbehoefte. Met je loopbaanontwikkeling ben je vrijwel niet bezig. Maar de arbeidsmarkt is moeilijk en je moet tot je 67e werken. Dat gaat beter als je er plezier in hebt. Doe daarom eens de test ‘Hoe blij ben je met je werk?‘.

Vul hier je gegevens in en maak kans op een roadtrip!

SPELREGELS EN ACTIEVOORWAARDEN
Hieronder vind je de actievoorwaarden en spelregels die gelden voor de ‘Toekomstscan’ actie van OOMT. Lees ze goed door en je bent volledig op de hoogte van de regels die gelden.

Actievoorwaarden winactie Toekomstscan 1. Winacties worden uitgeschreven door OOMT gevestigd te Houten. Op winacties zijn deze actievoorwaarden van toepassing. 2. Deelname aan de actie is gratis. Deelname vindt plaats wanneer u meedoet met de Toekomstscan en de gevraagde gegevens hebt ingevuld. Vanaf dat moment maakt u kans om te winnen. 3. Iedere deelnemer kan maximaal één keer deelnemen aan een actie. 4. Deelnemers zijn verplicht tot het verschaffen van correcte, actuele en complete informatie bij de deelname aan een prijsvraag. 5. Deelnemers dienen de Reclame Code Social Media na te leven 6. De looptijd van de actie is vanaf 11 september tot en met 15 oktober 2017. 7. Om deel te mogen nemen, moet een deelnemer een minimumleeftijd hebben van 16 jaar en woonachtig zijn in Nederland. Alle anderen zijn uitgesloten van deelname. 8. De trekking van de winnaar geschiedt willekeurig en op onpartijdige wijze. De bekendmaking is op 17 oktober 2017 en zal plaatsvinden op onze website en Facebook pagina. 9. Winnaars worden binnen 5 werkdagen na sluiten van een actie persoonlijk geïnformeerd via het e-mailadres waarmee aan de actie is deelgenomen. 10. OOMT kan, naar eigen inzicht en zonder voorafgaande kennisgeving, deze actievoorwaarden gedurende de actielooptijd wijzigen of aanpassen, dan wel zonder opgave van reden de Actie wijzigen of aanpassen tenzij dit tot nadeel van de deelnemer leidt. 11. Over uitslagen wordt niet gecorrespondeerd. 12. Prijzen zijn niet inwisselbaar voor geld of andere goederen. 13. Indien kansspelbelasting moet worden betaald, zal OOMT hiervoor zorg dragen. 14. Medewerkers van OOMT zijn uitgesloten van deelname. 15. De persoonsgegevens die in het kader van winacties worden verkregen, worden alleen gebruikt door OOMT voor de desbetreffende actie en worden niet verstrekt aan derden. 16. In de gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien zal een besluit worden genomen door OOMT. 17. Op deze voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. 18. Deelnemers aan deze actie dienen werkzaam te zijn bij een OOMT-aangesloten bedrijf. 19. Deelnemers die niet voldoen aan bovengenoemde voorwaarden kunnen worden uitgesloten van deelname. 20. Voor vragen en/of klachten kan contact opgenomen worden met de OOMT Klantenservice via: 030 – 635 4019 of per e-mail via: oomt@oomt.nl. U ontvangt binnen 7 kalenderdagen na de ontvangstbevestiging telefonisch of via e-mail een reactie.

Dit is de grote kopregel
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum sagittis lacinia ultricies. Ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Dit is de grote kopregel
  • Dit is een bullet list item 1
  • En dit is item nummer 2
  • Item nummer 3 zit tussen 2 en 4
  • Nummer 4 komt dus hier
  • Item nummer 5 is aan de lange kant
  • Nummer 6 is de uitsmijter