Juli-Augustus special

3D-printen

Auto uit de printer

Een complete auto uit de 3D-printer laten rollen, is in de industrie (nog) niet mogelijk. Toch kun je deze nieuwe techniek wel inzetten bij jouw dagelijkse werkzaamheden. Plaatwerker en materiaalspecialist Jelmar Post van Autobedrijf Toncar vertelt hoe hij dat doet.

 

Naam  Jelmar Post
Leeftijd 26 jaar
Functie Plaatwerker en materiaalspecialist
Bedrijf Autobedrijf Toncar Berkel en Rodenrijs

‘Ik denk niet dat een 3D-printer mij kan vervangen’

Autobedrijf Toncar gebruikt een 3D-printer voor de restauratie van klassieke auto’s. ‘Soms staat een restauratie stil omdat we bepaalde onderdelen niet kunnen vinden. Dan zoeken we over de hele wereld en niemand heeft het. In dat soort situaties kan 3D-printen een oplossing zijn.’

Aan het woord is Jelmar Post. Na zijn studie werktuigbouwkunde begon hij als plaatwerker in de restauratiewerkplaats van Autobedrijf Toncar. ‘Ik werk liever met mijn handen dan alleen met mijn hoofd. Ik vind niets leuker dan zelf een onderdeel maken uit een vlak stuk metaal.’ Toch heeft hij zeker geen hekel aan nieuwe technologie. Op school maakte hij kennis met 3D-printen. ‘Ik heb geoefend met ontwerpen en printen. Je hebt er andere kennis voor nodig dan voor plaatwerken, maar als je het leuk vindt om je er in te verdiepen, dan is het goed te doen.’

 

‘Voor 3D-printen is andere kennis nodig, en je moet het leuk vinden’

 

Zelf gereedschap maken
Wat zijn volgens Jelmar de voordelen van 3D-printen? ‘Het is een aanvulling op wat wij doen. Ik gebruik 3D-printen voor onderdelen die met de hand lastig na te maken zijn. Soms maak ik speciaal gereedschap dat ik nergens kan kopen. Het is vooral een kwestie van experimenteren wat werkt en wat niet werkt.’ Komt nieuw plaatwerk straks uit de printer of blijft plaatwerken mensenwerk? ‘Voor kleinere onderdelen kan 3D-printen een goede oplossing zijn. Ik verwacht niet dat een 3D-printer mij gaat vervangen. Een reparatiedeel op maat maken of een complexe vorm namaken met rollen, kloppen en omzetten zie ik een printer niet snel doen.’ Hoe verwacht hij dat zijn vak er over vijf jaar uitziet? ‘Misschien zit ik dan een dag in de week achter de pc om onderdelen te ontwerpen en te printen. Dat zou ik best leuk vinden. Maar alleen als ik ook met mijn handen mag blijven werken. Op een kantoorbaan achter een bureau zit ik niet te wachten.’

Bekijk ook:
Een 3D-printer in elke werkplaats

3D-printen is gaaf! Maar er komt best wat bij kijken.

Heb jij alle kennis in huis?

Een OOMT-coach helpt

Volkswagen light

Ook bij Volkswagen staan ze niet stil! In 2025 verwacht VW zo’n 100.000 onderdelen via 3D-printen te kunnen maken in hun fabriek in Wolfsburg. Ze gebruiken hiervoor een nieuwe techniek: binder jetting. Vloeibare lijm wordt aan metaalpoeder toegevoegd en vervolgens wordt het onderdeel verhit en gevormd. Je leest er meer over op Aftersales Magazine.

Benieuwd wat je kunt 3D-printen?

 

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.