Mei-Juni special

Autonoom

Auto’s die zelfstandig aan het verkeer deelnemen komen eraan. Wat jaren geleden begon met cruise control, eindigt straks met ‘Kijk eens, zonder handen!’ De invoering gaat stapsgewijs, maar toch. Mens, machine en maatschappij moeten eraan wennen. Het neemt nog zeker tien jaar in beslag voordat het zover is. Tot die tijd wordt er veel getest. Toch zijn diverse voertuigen al in staat zelfstandig te rijden. Een overzicht.

 

Beierse motorbike

In 2018 heeft BMW een motor ontwikkeld die zelf kan optrekken, bochten maken en remmen. Dat is in technisch opzicht al een hele prestatie. Maar BMW brengt deze motor niet op de markt. Wat ze er wél mee willen? De veiligheid van gewone motoren in het algemeen verbeteren. Zien?
Bekijk hier de zelfrijdende BMW R 1200 GS.

 

Bekijk ook:

Robottaxi

Robottaxi Origin

Wist jij dat er in de wereld verschillende robottaxi’s rondrijden?

 

Robottaxi als hoogvlieger

Audi en vliegtuigbouwer Airbus bouwen een elektrische zelfvliegende taxi. Een soort zelfrijdende auto gecombineerd met een drone. Met dit nieuwe concept willen de twee bedrijven een oplossing bieden voor mobiliteit in drukke steden. Ook Uber investeert in taxi’s door de lucht.

 

Zweedse røbøttröck

Scania test momenteel in Zweden zelfrijdende trucks op de openbare weg. De vrachtwagens met lading rijden autonoom, maar er is wel altijd een chauffeur aanwezig om in te kunnen grijpen. In dit filmpje vertelt projectmanager Hans Nordin van Scania er meer over.

 

Auto – menselijke factor = veiliger

Waarom willen we zo graag autonoom rijden? Autonoom rijden moet ervoor zorgen dat deelnemen aan het verkeer veiliger wordt. Duitse statistieken tonen aan dat bij 98 procent van de ongevallen een menselijke factor meespeelt. Het aantal ongevallen zou drastisch omlaag kunnen als we het stuur uit handen geven aan een zelfrijdende auto.

Om autonoom rijden veilig te maken, moet een zelfrijdend voertuig vol zitten met sensoren om de omgeving waar te nemen. Denk aan camera’s, radars en lidars. Deze sensoren verzamelen razendsnel data en geven dit door aan de boordcomputer. Deze bepaalt welke actie een voertuig onderneemt: gas geven, remmen, bocht naar links, et cetera. Klinkt simpel maar dat is het allerminst.

Fabrikanten zijn nog volop aan het testen om kunstmatige intelligentie betrouwbaar te maken. Ook de staat van ons wegennet, de belijning en de bebording zijn van cruciaal belang om de zelfrijdende auto tot een succes te maken. Dan hebben we het nog niet eens over de strenge ingebouwde beveiliging om elke mogelijke hackaanval af te weren. De stap naar lekker lanterfanten achter het stuur is dus nog groot.

 

Terug naar de schoolbank?

Al die sensoren en data in auto’s; wat houdt dat nou in voor jouw werk? Welke kennis heb je nodig om aan zo’n voertuig te werken? Krijgen leerlingen deze kennis meteen mee vanuit hun opleiding? Of moeten we allemaal weer de schoolbanken in? En wat zijn de veranderingen in de werkplaats?

 

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.