Mei-Juni special

Autonoom

Zelfrijdende toekomst

Welke invloed heeft autonoom rijden op de werkplaats? Hoe beïnvloeden nieuwe technieken en ADAS-systemen het dagelijkse werk? Serviceleider Marcel Butink van Volvo-dealer Harrie Arendsen heeft daar ruime ervaring mee.

 

Naam Marcel Butink
Leeftijd 37 jaar
Functie Serviceleider
Bedrijf Volvo Harrie Arendsen Hengelo

 

‘Slimme auto’s vragen om slimme technici’

Veel automerken timmeren hard aan de weg op het gebied van autonoom rijden. Met ADAS-systemen zoals Pilot Assist en Ready to Drive Notification worden er grote stappen gezet naar een zelfrijdende toekomst. Wat dat voor de werkplaats betekent, vertelt serviceleider Marcel Butink van Volvo Harrie Arendsen in Hengelo.

‘Als merkdealer krijgen wij als eerste te maken met nieuwe techniek. Voordat een nieuw model uitkomt, moeten we daar echt alles van weten. Omdat auto’s steeds meer elektronica bevatten, verschuift het werk langzaam maar zeker richting uitlezen, diagnose en software-updates. Als auto’s slimmer worden, moeten autotechnici ook slimmer worden.’

Updates van 1,5 Gb
De meeste rijhulpsystemen zijn onderhoudsarm. Meer dan het periodiek schoonmaken van de voorruit voor camera-unit is niet nodig, vertelt Butink. Dat verandert als onderdelen vervangen moeten worden. ‘Wanneer we een bumper demonteren of een voorruit vervangen, moeten we alles bij het terugplaatsen opnieuw kalibreren. Voor de nieuwste generatie auto’s met Pilot Assist komen regelmatig software-updates uit. Ook voor de veiligheidssystemen. Een update van 1,5 Gigabyte installeren duurt even. Daar moeten we rekening mee houden in de werkplaatsplanning.’ Om aan de nieuwste modellen en veiligheidssystemen te werken, gaan de technici van Harrie Arendsen vaker dan ooit op training. ‘We trainen meer en de kennis gaat dieper.’

 

‘Jonge en ervaren autotechnici brengen elkaar naar een hoger niveau’

 

Kennis uitwisselen
Butink begon zijn loopbaan zelf als autotechnicus. Hij ziet het vak veranderen. ‘Autotechnici moeten alles weten van mechanische techniek. Nieuwe kennis van elektronica, hybride aandrijving en elektrische aandrijving komt daar bovenop. Dat maakt het vak wel afwisselender en uitdagender.’ Binnen het team van Harrie Arendsen zijn het niet alleen jonge technici die nieuwe techniek oppakken. ‘Ook mensen die 30, 40 jaar in het vak zitten, vinden het leuk om wat nieuws te leren. Daarom koppelen we jonge en ervaren technici aan elkaar. Dat brengt iedereen naar een hoger niveau.’ Over de basiskennis van beginnende autotechnici is Butink tevreden. ‘De ROC’s in onze omgeving geven veel aandacht aan elektronica, ADAS en elektrisch rijden. Het is ook waardevol dat beginnende autotechnici verstand hebben van mechanische systemen. Dat blijft toch de basis van elke auto. De fijnere kneepjes van elektronica en ADAS leren ze bij ons in de praktijk.’

 

Het managen van de werkplaats wordt nog belangrijker.

Dit vraagt veel van jou als leidinggevende of chef-werkplaats. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken?

Schakel een OOMT Adviseur Werkgeverschap in

Bezuinig nooit op leerlingen!

In de podcast van AMT hoor je waarom leerlingen voor de toekomst van het vak zo belangrijk zijn.

Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de Booster nieuwsbrief!

  • DD dash MM dash YYYY
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Voordat je vertrekt...

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

DD dash MM dash YYYY
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.