Mei-Juni special

Autonoom

De macht over het stuur

Er wordt al volop getest met de zelfrijdende auto, maar het is nog afwachten op het moment dat we de macht over het stuur uit handen kunnen geven. Toch zijn er al volop mogelijkheden. Neem de ADAS die er bijvoorbeeld voor zorgt dat je netjes in je eigen baan blijft rijden. Of dat jouw snelheid wordt aangepast op die van je voorganger. We vragen Gido Stam (24), technisch specialist, wat deze technieken betekenen voor zijn werkzaamheden.

 

Naam Gido Stam
Leeftijd 24 jaar
Functie Technisch specialist
Bedrijf Volvo Harrie Arendsen Hengelo

 

‘Ik leer elke dag iets nieuws’

Na de middelbare school koos Gido Stam voor een ICT-opleiding. Met zijn diploma op zak begon hij aan de N4-opleiding Autotechniek. Sinds twee jaar werkt hij als technisch specialist in de werkplaats van Volvo Harrie Arendsen in Hengelo. ‘Als je van gadgets en auto’s houdt, is dit de beste plek om te werken.’

Elektronica en auto’s. Je mag Gido Stam er bij wijze van spreken midden in de nacht wakker voor maken. Toen hij aan een mbo-opleiding begon, twijfelde hij tussen ICT en autotechniek. Uiteindelijk heeft hij beide opleidingen afgerond en werkt hij dagelijks aan de allernieuwste Volvo’s. ‘Ik houd van computers en van auto’s. Ik zit hier helemaal op mijn plek. Volvo loopt voorop op het gebied van elektronica en software. Er gaat geen dag voorbij of ik krijg technische bulletins met informatie over nieuwe systemen of veranderingen aan bestaande systemen. Als ik wil, kan ik elke week een nieuwe online cursus of training volgen. Ik leer elke dag iets nieuws.’

Handen aan het stuur
Gido Stam behoort tot een nieuwe generatie autotechnici. Hij combineert kennis van mechanische autotechniek met kennis van elektronica, diagnose en software. ‘Hier in de werkplaats zie ik alles voorbijkomen, van een Volvo 850 uit 1991 tot een elektrische XC40 uit 2021. De mix van splinternieuwe en oudere techniek maakt het werk nog leuker.’ Als elektronicaspecialist heeft hij regelmatig te maken met nieuwe comfort- en veiligheidssystemen. ‘In mijn eigen auto houd ik mijn handen liever aan het stuur, maar als ik in een nieuw model met Pilot Assist rijd, experimenteer ik met alle ADAS-systemen die er op zitten. Ik wil graag alles van elke auto weten. Als een klant een vraag stelt over een bepaald systeem, dan kan ik daar een goed antwoord op geven.’

 

‘Mijn opleiding was een goede basis voor de praktijk’

 

Niet bang
Tijdens zijn N4-opleiding bij het ROC van Twente leerde Stam de fijne kneepjes van moderne auto-elektronica. ‘Radar, Lidar, ultrasone sensoren, ADAS, hybride en elektrische aandrijving; in de lessen kwam alles voorbij. Het was een goede basis voor de praktijk.’ Hoe kijkt de jonge technisch specialist naar de toekomst van het vak? ‘Door elektrische en zelfrijdende auto’s verandert de inhoud van het werk, maar elektrische auto’s en elektronische systemen hebben gewoon onderhoud nodig. Als je je vakkennis bijhoudt, hoef je daar als autotechnicus totaal niet bang voor te zijn.’

 

Benieuwd hoe je jouw kennis up-to-date kunt houden?

Een OOMT-coach helpt

 

Hoe leren auto’s zelf te rijden?




Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de Booster nieuwsbrief!

  • DD dash MM dash YYYY
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Voordat je vertrekt...

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

DD dash MM dash YYYY
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.