Januari-Februari special

Blik op de toekomst

Welke weg slaan we in?

Wat kunnen we in de toekomst verwachten op het gebied van mobiliteit? Wordt thuiswerken de norm en verdwijnt de leaseauto uit het straatbeeld? Of fietsen we elektrisch naar ons werk? En hoe zit het met vervuilende maar o zo mooie oldtimers? Wat valt er eigenlijk nog te sleutelen in 2030? We vroegen het mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer, directeur Smart Mobility van de TU Eindhoven.

Lekker blijven sleutelen
We moeten massaal thuiswerken door corona. Toch daalde het aantal autokilometers in 2020 nauwelijks, constateert Carlo van de Weijer. ‘Mensen blijven rijden, alleen verschuiven de kilometers van zakelijk naar privé. Er is meer vrijetijdsvervoer. Als bedrijf moet je je nog meer richten op particuliere klanten en op services rondom de auto, zoals private lease. Steeds meer klanten willen voor een vast bedrag per maand ontzorgd worden. De vraag naar extra dienstverlening rondom auto’s en ook fietsen neemt toe.’ De komende jaren blijft het Nederlandse wagenpark groeien. Ook de veroudering ervan zet voorlopig door. ‘Dat compenseert een deel van het werk dat wegvalt door de opmars van elektrische auto’s, langere onderhoudsintervallen en ADAS-systemen. Tot zeker 2030 blijft er genoeg te sleutelen aan voertuigen met een verbrandingsmotor.’

Wie ook blijft sleutelen, is vlogger MasterMilo. Heb je zijn gave 2-wielige auto al gezien?

Kansen voor specialisten
Ook in de wereld van de tweewieler zijn veranderingen gaande. Een fietstechnicus moet vandaag de dag van vele markten thuiszijn. Nieuwe technologische ontwikkelingen bieden ook kansen. Een medewerker op basis-plusniveau kan met de juiste training doorgroeien naar het niveau specialist. Om daarmee te kunnen werken aan high-end sportfietsen, de revisie van speciale versnellingssystemen en accutechniek bijvoorbeeld. Patrick Timmermans van ELAN Bikes Support weet hier alles van.

Ik wil ook specialist worden!

Hoe pak ik dat aan?

Alle trucks over 20 jaar elektrisch?
Dat klinkt als een mooi streven. Maar hoe?
Nou, misschien wel als ‘trolleytruck‘!

 

Waterstof tot nadenken
We weten nou wel dat we van fossiele brandstoffen af moeten. Niet voor niets is elektrisch rijden zeer populair en bijna gewoon geworden. Maar er zijn meer bronnen die benzine en diesel kunnen vervangen. Waterstof bijvoorbeeld. Daar ziet mobiliteitsexpert Carlo van de Weijer echter niets in: ‘Ik rijd al acht jaar elektrisch en ik hoef onderweg nooit ergens te laden. Hooguit moet ik een keer bijladen. Met waterstof moet ik weer gaan tanken. Dat wil ik helemaal niet. Elektrisch rijden is het beste alternatief voor benzine of diesel. Niet alleen voor personenauto’s, ook voor bedrijfsauto’s en trucks. De meeste truckmerken zijn bezig met elektrische aandrijving. Voor waterstof zijn grote investeringen in nieuwe tankstations nodig. Het elektriciteitsnet ligt er al.’

Overigens is niet iedereen het met Van de Weijer eens: twee derde ziet waterstof als duurzaam alternatief, blijkt uit een onderzoek van KNAC en BOVAG. Onder KNAC-leden vindt zelfs 90% waterstof een zeer interessant alternatief. Meer informatie over dit onderzoek vind je hier.

 

Is rijden op waterstof dan toch de toekomst?
Bright zoekt het voor je uit:

 

De eerste bakfiets op watertocht is in ieder geval al in aantocht!

 

Klassiekers klaarmaken voor morgen
Wat voor toekomst heeft de klassieke auto, motorfiets en brommer? In steeds meer grote steden worden tweetakt bromfietsen en zelfs klassieke auto’s geweerd. Jammer maar helaas? Dat hoeft niet. Sommige eigenaren kiezen ervoor hun oldtimer om te bouwen naar een versie met elektrische aandrijving. Porsche-specialist Schmidt-Oss is een van de bedrijven die daar zeer bedreven in is. Zo hebben ze een klassieke Porsche 912 elektrisch gemaakt, zonder in te leveren op de rijbeleving van de klassieke Porsche.

Beeld: Schmidt-Oss

 

De autoband van de toekomst
is ultra stil en zonder rubber of lucht.
Hoe werkt dat?

 

Winactie

Welke innovaties hebben een kans van slagen? In het boek ‘Vooruit: de toekomst van mobiliteit’ vertellen mobiliteitsexperts Carlo van de Weijer en Maarten Steinbuch hoe de mobiliteitswereld van morgen er uit ziet.
Nieuwsgierig? We geven 10 exemplaren weg! Jij kunt dit boek winnen door een mailtje te sturen aan servicedesk@oomt.nl, o.v.v. Winactie Vooruit. Dit kan tot en met 31 januari 2021.

 

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.