Mrt-Apr special

Eigentijdse oldtimers

Soms vraag je je af of er op de openbare weg nog wel plaats is voor oldtimers. De Europese Unie heeft ambitieuze plannen: rond 2030 moet de CO2-emissie met 50 tot 55 procent zijn afgenomen. Da’s slecht nieuws voor eigenaars van vervuilende oldtimers. Elektrificatie kan een oplossing zijn, zonder in te leveren op de rijbeleving. Booster presenteert: de klassiekers van morgen, in een oldtimer jasje.

 

‘Kattenrug’ snorrend op weg

Zachtjes zoeft dit oude beestje met bouwjaar 1960 uit de garage. Weer helemaal bij de tijd dankzij de elektrische aandrijving. Volvo-fanaten Ben Bosveld (63) en Huke Basart (75) uit Veldhoven bouwden de klassieke Volvo ‘Kattenrug’ om naar een elektrische variant. De RDW-goedgekeurde auto is voorzien van vier accu’s van 11 kilowattuur. Twee voorin en twee achterin. De behuizing hebben ze moeten veranderen om het passend te maken. Huke is opgeleid als werktuigbouwkundige en sleutelde met gemak zelf een ophanging in elkaar voor de snelladers. De heren willen hun elektrische aandrijflijn als pakket op de markt brengen. Inclusief laadsysteem voor thuis. Slimme zet!

Ben Bosveld (links) en trotse eigenaar Huke Basart met zijn elektrische Kattenrug. © Juan Vrijdag / DCI Media

Bekijk ook:
Elektrische DAF uit 1974 | Booster

‘Klassiekers’ in de werkplaats

Tussen de jongste en oudste generatie kan zomaar 50 jaar werkervaring zitten. Hoe ga je hier als leidinggevende mee om?

Volg de Workshop Generatiehelden

 

Met dank aan De Vespa Garage voor beeldgebruik.

 

Dat brrrrrrrromt weer lekker

Niet alleen auto’s maar ook klassieke brommers worden omgebouwd tot hippe elektrische varianten. Neem de Honda C50. Technisch gezien vaak beter dan nieuwe modellen. Met een ombouwset bestaande uit 17” achterwiel met elektromotor in de naaf, accubak met uitneembare accu, de benodigde elektra, een acculader en een achterbrug, krijgt de C50 een vermogen van 1500W en actieradius van 54 kilometer. Dat is niet heel veel maar olie verversen, kleppenstellen en carburateurs afstellen is verleden tijd.

 

Jong en oud samenbrengen op de werkvloer is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

“Het begint met zelf het goede voorbeeld geven”

 

Dope Ducati classic

De Ducati 65T is de eerste motorfiets die in de jaren ‘50 door het merk zelf werd gebouwd. Het ‘Siata’ motortje is een 48cc viertakt. In 1950 kwam er een 65cc stoterstangen motorblok in. Prachtige oude techniek, maar met deze vervuilende oldtimer ben je in veel binnensteden niet meer welkom. Autoblog.nl schrijft over de oplossing: zet er een elektrische aandrijflijn in. Bijkomend voordeel is een hogere de topsnelheid – van 70 naar 85 km/u – en ook het koppel stijgt enorm. De 72 volt accu’s zijn op maat gemaakt en zitten verstopt in oude jerrycans. In het zadel verdwijnt de managementmodule samen met de kabels. Het achterwiel met elektromotor is voorzien van remschijven. De actieradius is bij rustig toeren zo’n 90 kilometer.

© beeld: Autoblog.nl

 

Ducati heeft zelf ook een elektrische concept-variant gemaakt, de Ducati 860 E-Concept. Ontworpen door Italdesign Giugiaro. Kijk, vergelijk en oordeel zelf:

 

Vloek

Je laat eerst die milieuvervuilende benzine- of dieselmotor uit je klassieker slopen. Je plaatst vervolgens een elektrische motor en een accupakket. Uitstootprobleem opgelost en je rijdt nog lang en gelukkig. Toch? Nee! Want voor de ware oldtimer-puristen is zo’n aanpassing een ware vloek: alleen het origineel telt. Zij gruwelen bij het idee hun chromen juweel om te bouwen tot elektrisch voertuig. Een klassieker moet waardig oud worden, vinden zij. Zorgvuldig gepatineerde voertuigen zijn getuigen van de tijd en dienen gekoesterd te worden. Zo zie je maar, ieder z’n eigen smaak.

 

Zwak voor nostalgische techniek

Kennis die nodig is om voertuigen van 30 jaar en ouder te restaureren, is vaak op papier aanwezig. In de hoofden en handen van een nieuwe generatie technici is deze helaas snel aan het verdwijnen. Hoe kun je technische kennis goed overdragen en samenwerking verbeteren? Bekijk de webinar ‘Van babyboomers tot generatie Z: hoe werken ze samen?’.

 

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.