Oktober special

Elektrische voertuigen

Minder sleutelen

De monteur van de toekomst sleutelt niet meer in een dieselwalm onder ronkende motoren. Het vak wordt nóg technischer. Veel werk doe je met een laptop. De opkomst van EV’s vraagt daarom om gerichte kennis, vaardigheden en interesses. Marc van den Hout (47) van Autobedrijf Leidsche Rijn vertelt in Jelle’s vlog hoe hij als leidinggevende hiermee omgaat. Allround autotechnicus Frans Schalkwijk (38) heeft meer met mechanica, geeft hij toe. Wat nu als er een EV de werkplaats in rijdt?

Hoe houd ik mijn team gemotiveerd? Een OOMT Adviseur Werkgeverschap helpt!

Allround autotechnicus Frans Schalkwijk van Autobedrijf Leidsche Rijn:

“Ik heb weinig met elektrisch maar ik wil er toch alles van weten”

“Mechanica vind ik het allerleukst”, vertelt Frans. “Elektronica is nooit mijn favoriete vak geweest. Ik vind het prachtig hoe het allemaal werkt, maar het is lastig om snel de oorzaak van een storing te vinden. Je moet goed meten, data interpreteren en de goede onderdelen vervangen. Het is een vak apart”.

Alles aanpakken
Ondanks zijn voorkeur voor mechanica heeft Frans net drie ev-trainingen afgerond. Dat lijkt tegenstrijdig, maar hij heeft er een goede reden voor. “Mijn werkgever heeft de trainingen zelf ook gedaan. Dan kan ik natuurlijk niet achterblijven”, lacht hij. “Ook al heb ik weinig met elektronica, ik wil er alles van weten. Mijn werk verandert en ik wil meegaan met mijn tijd. Ik ben allround autotechnicus. In de werkplaats wil ik alles kunnen en alles aanpakken. Zelfs als het niet mijn favoriete werk is.”

Beetje anders
Bij Autobedrijf Leidsche Rijn komen regelmatig lease-auto’s in de werkplaats, vertelt Frans. “Daar zitten steeds vaker elektrische auto’s en hybrides tussen. Daarom is het handig dat ik onder andere heb geleerd hoe ik veilig kan werken aan ev’s. In de basis is een elektrische auto gewoon een auto, maar sommige dingen zijn net een beetje anders. Zo kan het hoogspanningssysteem dodelijk zijn als je niet weet wat je doet.”

Waterstof
Frans houdt van zijn werk. Vooral de afwisseling spreekt hem aan. “Je weet ’s ochtends nooit wat je die dag op de brug krijgt. Het ene moment sta je remblokken te vervangen, het andere moment verhelp je een ingewikkelde storing. Het is nooit saai.” Hoe kijkt hij naar de toekomst van zijn vak? “Op korte termijn komen er meer hybrides en elektrische auto’s bij. Op de lange termijn zie ik persoonlijk meer kansen voor waterstof. De komende tien jaar blijft de verbrandingsmotor leidend. Dat vind ik geen reden om stil te staan. Als autotechnicus moet je bezig blijven met je vak. Ik wil alle nieuwe ontwikkelingen volgen en mijn vakkennis bijhouden. Zodat ik straks niet achterloop.”

Jelle van Passion for Power ging langs bij Frans in de werkplaats. Heb jij zijn vlog al gezien?

Ik wil EV-Technicus worden. Maar hoe?

Samen een route bepalen om jouw doel te behalen.

Deze kant op!

EV-vragen waar iedere verkoopadviseur mee te maken krijgt

De snelle opkomst van de elektrische auto heeft niet alleen invloed op het dagelijkse werk in de werkplaats. Ook in de showroom ontstaat behoefte aan nieuwe kennis en vaardigheden. AMT zocht het voor je uit. Lees verder.

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.