Magazine Booster

Anders reizen

Eerlijk zullen we alles delen. Ook onze auto’s, scooters en fietsen? Trendanalist en veranderingspsycholoog Herman Konings: ‘Het is eigenlijk allang zover’.

Naam: Herman Konings
Functie: Trendanalist en veranderpsycholoog

Is de auto nog populair?
‘Ja én nee, is mijn diplomatieke antwoord. De auto heeft het al 15 jaar moeilijk. Neem Max Verstappen: heel Nederland gaat voor hem uit zijn bol, maar de Formule 1-kijkcijfers dalen wereldwijd van 600 miljoen naar 450 miljoen. Dat tekent de dalende aandacht. De auto heeft een probleem.’

Hoe verklaar je dat?
‘Jongeren zeggen: “Waarom heb ik een auto nodig? Ik woon in de stad.” Er is openbaar vervoer, er zijn deelfietsen en steps. Een auto kost ze simpelweg te veel geld.’

Je zei net ja én nee
‘Nu komt het: in 2020 was nagenoeg de helft van de Londenaren die auto leerde rijden ouder dan 30 jaar. In Nederland verwacht ik dezelfde trend. Dat zegt alles over mensen die 10 jaar geleden geen auto wilden. Waarom nu wel? Dat komt door COVID-19. De auto is een virusveilige plek op vier wielen.’

Dus de auto is nu populairder dankzij corona?
‘Dertigers vertrekken steeds meer naar landelijke en voorstedelijke gebieden. Daar zijn de huizen goedkoper en is de lucht schoner. Maar zij nemen hun stadsinstelling mee; die vraagt om tattooshops, foodtrucks én andere mobiliteit. Natuurlijk kunnen ze thuiswerken, maar ze willen ook graag naar kantoor. Een Uber krijg je niet zo makkelijk in de provincie. Zij zullen dus naar een P+R rijden en vanaf daar het MaaS-traject ingaan.’

MaaS: het woord is gevallen. Kunnen we vaststellen dat MaaS van start gaat?
‘Het is eigenlijk allang zover. In 2011 waren er 700.000 deelautogebruikers in de EU. Nu zijn dat er meer dan 15 miljoen! Nergens ter wereld groeit de markt voor elektrische deelscooters sneller dan in Nederland. Je hebt overal mogelijkheden om auto’s, fietsen of steps te lenen. Een auto staat 90% van de tijd stil. Dat is toch zonde?’

Delen klinkt sociaal, maar betekent dat ook minder werk voor werkplaatsen?
‘Er zijn inderdaad minder voertuigen nodig, maar die voertuigen worden wel veel meer gebruikt.
Daardoor slijten ze sneller. Op dat vlak hoeven we ons geen zorgen te maken, denk ik. We moeten het niet dramatiseren. Deelvoertuigen nemen de plaats in van het bezit.’

Dan bepalen we niet zelf meer waar voertuigen worden onderhouden.
‘Dat kan ik alleen maar bevestigen. Het betekent centralisatie en economisering van de services.’

Wat doen we dan met de fiets?
‘Fietsen, haha. De fiets is echt een gezondheidswapen. Steeds meer steden stellen zich fietsvriendelijk op. Zelfs Parijs: daar wil men ervoor zorgen dat je binnen vijftien minuten te fiets, te voet of te step bij winkels en andere voorzieningen bent.’

Zelfs Parijs: wat betekent dat?
‘Dat we de MaaS-instelling steeds meer terugvinden in steden als Parijs en Londen. Deze gigantische steden betekenen iets voor de ontwikkeling. Wat werkt wel en niet, en hoe brengen we mensen van buiten de stad terug de stad in met deelvoertuigen?’

Wat is het antwoord op jouw eigen vraag?
‘Door het MaaS-netwerk zo optimaal mogelijk in te richten. Technologie staat daarbij op één. Het moet eenvoudiger en sneller. Straks staan alle mobiliteiten op elkaar afgestemd. En dan komen we écht ergens.’

 

Lees ook

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.