Magazine Booster

Waterstof tot nadenken

Rijden we op waterstof de toekomst binnen? Onderzoeker en docent Mark Pecqueur weet het zeker: ‘Alles wat ooit diesel was, zal waterstof worden’.

Naam: Mark Pecqueur
Functie: Onderzoeker en docent

Wat is waterstof ook alweer?
‘Het lichtste element in het heelal. Het vormt met zuurstof de basis voor water zelf. Het is helemaal niet moeilijk om daar brandstof van te maken. Zodra het betaalbaar wordt, is waterstof niet te stoppen.’

Wat maakt waterstof zo tof?
‘Waterstof in een brandstofcel reageert met zuurstof uit de lucht. Hierbij ontstaat elektriciteit waarmee de elektromotor wordt gevoed. Het enige restproduct is waterdamp en warmte. Een waterstofmotor met vrije zuiger, de zogenoemde free piston engine, bestaat uit staal en aluminium en levert zelfs direct elektriciteit. Deze motoren hebben geen krukas, nokkenas en dus geen smeerolie… Dat biedt een aandrijving zonder uitstoot waar geen zeldzame materialen voor nodig zijn. Natuurlijk zie ik daar een groot potentieel in. Alles wat ooit diesel was, zal waterstof worden.’

Maar de elektrische auto dan?
‘Er zal plaats blijven voor ‘traditionele’ elektrische auto’s. Ik geloof dat we straks kleine voertuigen gebruiken voor in de stad. Maar elektriciteit komt ook niet uit de lucht vallen. We gaan de klimaatplannen alleen halen als we volledig inzetten op hernieuwbare waterstof.’

Uit recent onderzoek blijkt dat blauwe waterstof vervuilender is dan aardgas.
‘Er zijn twee soorten waterstof die goed zijn: groene waterstof en restwaterstof. Blauw en rest halen we door elkaar. In België wordt vier ton restwaterstof per uur de lucht in gejaagd. Vierhonderdduizend emissievrije kilometers per uur! Dat is eeuwig zonde.’

En hoe komen we aan groene waterstof?
‘We blijven afhankelijk van ander delen in de wereld. Ik geloof niet in windparken op zee. In Noord-Afrika en het Midden-Oosten schijnt de zon wél en als de zon niet schijnt, dan waait het er hard. Kijk, dan wordt het interessant.’

Gaan scooters, campers, motoren en trucks ook op waterstof rijden?
‘Waarom niet? We gaan zelfs op waterstof vliegen. Daarmee kan een vliegtuig hoger en dus veel sneller vliegen.’

Wat betekent een waterstofwereld voor de werkplaatsen?
‘Waterstofverbrandingsmotoren werken zo’n beetje hetzelfde als de huidige verbrandingsmotoren. Als de cel geen waterstof krijgt is er ook geen spanning. Elektrische voertuigen vragen echt een andere studie. Vroeger kon een accu kortsluiten en dat was dat. Als je nu aan een batterij rommelt, dan kan het zomaar je laatste keer zijn…’

Hoe ziet een veilige werkplaats er dan uit?
‘Omdat waterstof zo licht is, zou boven de werkplaats een luik moeten zitten met een sensor erop. Het luik gaat vanzelf open als er waterstof uit een voertuig ontsnapt. Het verdwijnt dan in de atmosfeer zonder schadelijke gevolgen.’

Dit biedt stof tot nadenken. Bedankt Mark!

 

Moet je zien! De 18-jarige Max Holthausen bouwde zijn Tesla Model S in twee weken om naar een waterstofauto met 1.400 km range.

Lees ook

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.