Nov-Dec special

Slim op weg

 

Slimme superbatterij

Een batterij met 50% meer vermogen. Dankzij nieuwe technologie gaat het Nederlandse bedrijf LeydenJar daarvoor zorgen. Voor onder meer smartphones, consumentenelektronica, opslagsystemen en elektrische auto’s. Door de uitvinding is een veel grotere actieradius mogelijk voor elektrisch aangedreven auto’s. Snelladen kan straks binnen een kwartier. Eigenlijk alles met een batterij gaat beter en langer presteren. Dankzij LeydenJar is zelfs een elektrisch aangedreven passagiersvliegtuig op korte termijn mogelijk. Wat meeprofiteert, is het milieu: het duurzame productieproces zorgt voor een verminderde CO2-voetafdruk van 85%.

 

Verstandige verkeerslichten

Niet alleen voertuigen worden slimmer, ook verkeerslichten. Deze zogenoemde iVRI’s (Intelligente verkeersregelinstallaties) gebruiken mobiele data van weggebruikers. Om te kunnen ‘praten’ met voertuigen en navigatie-apps. Een bestuurder krijgt via het navigatiesysteem informatie door over bijvoorbeeld de snelste route en adviessnelheid. Of een iVRI laat zien hoe lang een verkeerslicht nog op rood of groen staat. Ander voordeel is dat hulpdiensten in geval van nood meteen voorrang krijgen op een kruising. Een handig en slim systeem dat moet gaan zorgen voor een betere doorstroom. Ook zijn tests bezig met slimme verkeerslichten voor fietsers.

 

Digitale slimmerds

Slimme technieken zijn alleen mogelijk dankzij slimme mensen. Goed opgeleide vakmensen die hun ICT-basiskennis verder hebben ontwikkeld. Alleen met de laatste technische kennis is werken met de digitale systemen mogelijk. Ben jij al die digitale technicus die perfect op de hoogte is? Of kun je wel wat extra kennis en hulp gebruiken? OOMT is er voor jou en helpt je slim op weg.

 

Rechthoekig stuur

Tesla heeft het stuur opnieuw uitgevonden. Nou ja, dat vinden zij zelf. Maak kennis met het Yoke-stuur. Een haast Formule 1-achtig stuur. Voordeel is dat je met zo’n Yoke beter zicht hebt op het scherm erachter en op de weg. Nadeel volgens sommige kenners is dat je niet makkelijk kunt overpakken in scherpere bochten. Bij inparkeren bijvoorbeeld. Functies als richting aangeven zijn vervangen door knoppen op het stuur. Dat is wel even wennen. Eigenaren van een nieuwe Model S of Model X hebben echter geen keuze. Zij krijgen standaard dit nogal opmerkelijke stuur.

Bekijk tech-reviewer Marques Brownlee. Hij heeft ruim 15 miljoen abonnees op zijn YouTubekanaal. Hij deelt zijn eerste indrukken van de Yoke.

 

Bekijk ook:
Data en kennis

OEN

Al die slimme technieken; daar moeten jouw medewerkers wel mee kunnen werken. Kennis opdoen kan op meerdere manieren. Zoals online leren, kennis delen met collega’s, workshops en trainingen volgen. Maar hoe motiveer je jouw team om verder te leren? Hoe verhoog je het werkplezier en de betrokkenheid? En weet je eigenlijk wel welke ambities jouw medewerkers hebben? Een goed gesprek biedt uitkomst want het verhoogt de betrokkenheid, productiviteit en het werkplezier.

Wees in je gesprek een OEN: Open Eerlijk Nieuwsgierig. Gebruik de LSD-techniek. Nee, niet de drug. Maar Luisteren Samenvatten Doorvragen. We hebben veel tips & trucs voor een goed gesprek.

 

De traagste EV’s

In Engeland werd een race gehouden onder vier elektrische micro-auto’s. Die test werd uiteindelijk de langzaamste, maar zeker niet saaiste race.

Spoiler alert: het traagste voertuig was de Citroen Ami met 400 meter in 35,2 seconden. Ter vergelijking: de elektrische Porsche Taycan Turbo S doet 10,5 seconden over dezelfde afstand. Deze slome mini EV’s zijn wel een slimme keuze voor in de stad, waar snelheid minder belangrijk is.

 

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.