Nov-Dec special

Slim op weg

Handen in het vet

Bert-Jan Luimes noemt zichzelf vooral allround medewerker van USVA Bikes in Haarle. Hij doet van alles, maar vooral doet hij wat hij leuk vindt. Nieuwe voertuigen maken. “Mijn hobby is mijn werk geworden.”

 

Naam Bert-Jan Luimes
Leeftijd 47
Functie Mede-eigenaar en allround medewerker

 

“Ik was even mijn handen hoor,” zegt Bert-Jan. Het vet zit overal. Hij is de laatste dagen druk met het repareren van servicefietsen. “Die zijn altijd smerig, haha.” Gelukkig kan Bert-Jan erom lachen. Techniek was altijd al zijn grootste hobby. Toch is het aan het noodlot te danken dat Bert-Jan van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. Door een motorongeluk raakte zijn linkerarm verlamd. “Het was niet makkelijk, maar ik heb geleerd om alles met mijn rechterarm te doen. Ik ben naar USVA Bikes gegaan en vroeg: ‘Kan ik hier wat betekenen?’”

Maatwerk
Bert-Jan is nu al bijna 25 jaar te vinden in de werkplaats van USVA Bikes. Hij staat er minder vaak dan vroeger. Hij is veel onderweg, doet passingen, overlegt, maakt planningen. “Plezier en lol. Dat is de sfeer hier. Wij doen niet aan werkmeetings. Het meeste overleg gebeurt gewoon tijdens het werk zelf.” Dat werk bestaat uit het maken van aangepaste elektrische en traditionele fietsen voor mensen met verschillende handicaps. “Het is echt maatwerk. Maatwerk is fantastisch werk.”

Even wennen
Een aangepaste fiets ziet er dus anders uit: lager, een extra wiel, geen zadel maar een stoel, andere pedalen en stuur op een andere plek. “Mensen moeten aan dat beeld wennen. Dat is jammer. De laatste tijd verandert het wel. Er is nu zoveel anders uitziende mobiliteit. Alleen de oudere generatie zegt soms: ‘Daar ga ik echt niet op zitten’. Tot ze een ritje maken en merken hoe licht en makkelijk ze fietsen. Dan krijg je ze er niet meer af, haha.”

Techniek gaat door
“Met kennis van techniek en ergonomie maken wij mensen weer mobiel: dat vind ik prachtig mooi. Techniek gaat altijd door,” zegt Bert-Jan. En dat is maar goed ook. Riemaandrijving en elektrische ondersteuning tijdens het trappen: ook de wereld van de fiets staat niet stil. Bert-Jan en het team van technici houden alle ontwikkelingen scherp in de gaten. “Dat is natuurlijk ons vak. Twintig jaar geleden maakten we een prototypefiets voor iemand met alleen bovenbenen. Toen lukte het ons niet. Nu zou het ons wél lukken. Daar ben ik van overtuigd.”

Ligfiets met belt drive
“Op dit moment doen we onderzoek naar een ligfiets met belt drive,” vertelt Bert-Jan. Al kan én wil hij er niet veel over kwijt. “Die techniek is perfect voor ons, maar het lastige is dat ons maatwerk niet past bij een standaardriemaandrijving. We proberen de riem net zo kort of lang te maken als wij willen, maar dat is niet betrouwbaar genoeg.” Juist die betrouwbaarheid is belangrijk. Een kapotte fiets is geen optie. “Dan kunnen onze klanten niet naar buiten. Dat is voor onze klanten het allerbelangrijkste: vrijheid. We helpen mensen écht vooruit.”

 

Bekijk ook:
Elektrische DAF uit 1974 | Booster

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.