November special

Smartphone op wielen

Onderhoud op afstand

De werkplaats verandert. Diagnose op afstand, de connected car en OBD-dongels vragen om nieuwe apparatuur en nieuwe vakkennis. Voertuigen worden steeds slimmer. Gaan ze zichzelf repareren? Wordt de APK overbodig? Welke technieken kun je bij jou op de brug verwachten, en hoe zit het dan met OEM-data en toegang tot voertuigsystemen? Ben je straks eigenlijk nog wel autotechnicus of word je een ICT-specialist? En leer je deze nieuwe vakkennis al tijdens je opleiding? Vlogger Jelle van Passion for Power vraagt het technisch specialist Thijs van Grinsven (22) van AutoLab in Oss. De mening van Thijs’ leidinggevende Martijn van Ras is duidelijk: “De werkplaats heeft meer HBO’ers nodig”.




Ga jij straks sleutelen via internet?

Fabrikantenwebsites en Pass-thru, hoe kan het beter?
Lees wat AMT hierover schrijft.

 

Eigenaar Martijn van Ras van AutoLab in Oss:

“Ik zie heel veel mogelijkheden dankzij connectivity”

Martijn van Ras (41) is geen doorsnee ondernemer. Na zijn studie werktuigbouwkunde werkte hij voor internationale bedrijven zoals NAM, Stork, Shell en TNO Automotive voordat hij AutoLab begon. Bij het onafhankelijke autobedrijf werken uitsluitend hoogopgeleide autotechnici. “Het kennisniveau in de werkplaats stijgt. Met name rondom elektronica”, zegt Van Ras. “Ik ben ervan overtuigd dat autobedrijven in de toekomst niet meer zonder HBO’ers kunnen. En dat geldt echt niet alleen voor het werken aan nieuwe auto’s. Zelfs oudere auto’s van vijf tot tien jaar oud zijn zo complex dat je storingen niet meer kan verhelpen met een basisopleiding.”

Onderhoud voorspellen
De opkomst van nieuwe slimme auto’s en de connected car ziet Martijn van Ras niet als een bedreiging. “Ik zie juist heel veel mogelijkheden. Als wij draadloos toegang krijgen tot de auto van de klant, kunnen we op afstand zien hoe de techniek erbij staat. We kunnen de klant voortijdig waarschuwen voordat een storing optreedt. We kunnen de onderhoudsbehoefte en kosten van de auto beter voorspellen en het onderhoud beter inplannen. Op basis van het gebruik en rijstijl kunnen we klanten straks bijvoorbeeld een persoonlijk onderhoudsabonnement aanbieden.”

Meegaan met de tijd
Connected cars en ingewikkelde nieuwe techniek bieden het autobedrijf vooral kansen. Maar daar zijn volgens Van Ras wel een aantal voorwaarden aan verbonden. “Je moet zorgen dat je als bedrijf meegaat met de tijd. Met goed opgeleide vakmensen, hoogopgeleide diagnosetechnici en toegang tot hoogwaardige technische informatie kan de werkplaats alles aan.” Tot slot moet je als bedrijf niet vergeten om klanten mee te nemen in jouw vakmanschap, vindt hij. “Als je goed bent in wat je doet, mag je dat gewoon aan klanten laten zien.”

Geen autotechniek, toch autotechnicus
Hoe kom je als autobedrijf aan technici met het juiste kennisniveau? Martijn van Ras leidt zelf jonge vakmensen op. “Het maakt mij niet uit wat voor achtergrond iemand heeft. Aanleg voor techniek, interesse in sleutelen en een goed werk- en denkniveau vind ik het belangrijkst. Vorig jaar heb ik een jonge jongen met een Gymnasium-diploma aangenomen. Hij snapt autotechniek en pakt nieuwe vakkennis snel op. Met de juiste begeleiding kan hij zich hier ontwikkelen tot een geweldige technisch specialist.”

Bezuinig nooit op leerlingen!
Weten waarom?

Hoe werf ik studenten die meer interesse hebben in ICT en minder in sleutelen?

Een OOMT Adviseur Werkgeverschap helpt!

Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de Booster nieuwsbrief!

  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Voordat je vertrekt...

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de OOMT nieuwsbrief!

  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.