Nov-Dec special

Sprekende voertuigen

“Wij zijn fietsenmakers, geen managers”

Maatwerkfietsen zijn de specialiteit van ’t Mannetje Fietstechniek in Haarlem. De snelle groei van de productie en van het team leidde hier en daar tot groeipijn, vertelt HR-manager Joost Schuit. Tijd om dat aan te pakken.

 

Naam Joost Schuit
Leeftijd 53 jaar
Functie HR-manager


“We zijn best een complex bedrijf. We zijn fabrikant, revalidatiespecialist, dealer van eigen merken en andere merken, en we zijn een lokale en regionale fietswinkel met een eigen werkplaats”, schetst Joost Schuit. “Toen ik hier in 2006 begon, werkten we met vijf man, nu werken we met 18 man. Het team is veranderd, het werk is veranderd maar de structuur van het bedrijf is niet op alle punten mee veranderd.”

 

Onduidelijkheid
Organische groei heeft voordelen en nadelen, weet Joost uit ervaring. “Vroeger deed iedereen bij ons alles. Verkoop, onderhoud en reparatie, maatwerkfietsen en productie. Dat was leuk, want het werk was heel gevarieerd. Maar toen we begonnen te groeien, ontstond er soms onduidelijkheid. We hadden geen vaste functieomschrijvingen en geen vaste taakverdeling. Daar wilden we wat aan doen, zonder de leuke kanten van onze manier van werken te verliezen.” Tijdens de Fietsbeurs in Utrecht raakt bedrijfsleider Erik van ’t Mannetje Fietstechniek in gesprek met OOMT. Dat is het startpunt van een uitgebreid advies- en coachingtraject.

 

“Mensen aansturen is een vak apart”

 

Leren leidinggeven
“Ons eerste contact met OOMT-adviseur voelde meteen goed”, vervolgt Joost. “Ze heeft eerst uitgebreid met iedereen kennisgemaakt en met ons gepraat. Op basis van de gesprekken is ze begonnen met het opzetten van een functiehuis met duidelijke taak- en functieomschrijvingen. Daarna hebben we samen de organisatiestructuur aangepakt. De derde stap was het structureren van ons personeelsbeleid.” Tegenwoordig is Joost verantwoordelijk voor HR. Hoe is hij in deze rol gegroeid? “Bij ons is iedereen opgeleid als fietsenmaker. Niet als manager. Een fiets repareren is totaal iets anders dan mensen aansturen. Op advies hebben we een managementtraining gedaan.”

 

“Ook tijdens piekdrukte blijft de werksfeer nu goed”

 

Verandering
De managementtraining geeft Joost en zijn collega’s handvatten. “We hebben meer inzicht in onze sterke en zwakke punten. We weten beter hoe we het beste uit elkaar kunnen halen.” Daarna gaat het team aan de slag met coaching. “De OOMT-coach heeft met iedereen gepraat, bijvoorbeeld over ontwikkelwensen, de balans tussen werk en privé en hoe we beter kunnen samenwerken.” De resultaten zijn volgens Joost elke dag merkbaar. “Er is veel veranderd. We werken efficiënter, we communiceren beter, er is meer duidelijkheid en minder frustratie. Het allerbelangrijkste effect is de sterk verbeterde werksfeer tijdens piekdrukte. Afgelopen zomer was de werkdruk enorm groot. Toch was de sfeer veel beter dan in voorgaande jaren. We laten ons niet meer gek maken en we hebben meer oog voor elkaar.”

 

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.