Verhalen van de werkvloer

Matthijs van Leeuwen: ‘Het verdienmodel van EV’s is beroerd’

Mathijs van Leeuwen van Van Leeuwen Auto’s

“Of je het nu leuk vindt of niet, elektrische auto’s komen eraan. De opkomst van EV’s en hybrides heeft gevolgen voor alle afdelingen en alle medewerkers van het autobedrijf”, vertelt Mathijs van Leeuwen van Van Leeuwen Auto’s in Kesteren.

“De elektrische auto komt eraan. Of beter gezegd: hij is er al. Als je om je heen kijkt, zie je steeds meer hybride en elektrische auto’s. In Nederland zijn de omstandigheden ideaal voor elektrisch rijden. Er is een groot netwerk van laadpalen en de gunstige bijtelling stimuleert zakelijke rijders om voor nieuwe elektrische auto’s te kiezen. Met ons bedrijf zijn we tien jaar geleden begonnen om ons te verdiepen in elektrisch rijden. In 2009 lieten we klanten voor het eerst met een elektrische Mini rijden. In 2012 bestelden we de eerste Tesla’s, nog voordat ze in 2013 op de markt kwamen. We verkopen ook de Jaguar I-PACE en we hebben nu alvast de nieuwe Peugeot e-208 en de nieuwe VW ID3 besteld.”

Teruglopende omzet
“Voor de verkoop is er weinig verschil tussen een klant voor een gewone auto of een elektrische of hybride auto. Het belangrijkste is dat je een klant goed adviseert: welk soort auto past het best bij de manier waarop de klant de auto wil gebruiken? Daar hoort goede productkennis bij. Elektrische auto’s hebben één groot nadeel. Het verdienmodel is beroerd. We merken dat er nauwelijks iets aan stukgaat. Hoe groter het aandeel EV’s in de werkplaats, hoe sneller de aftersalesomzet terugloopt. Toch is er geen reden voor paniekvoetbal. Het rijdende wagenpark gaat zeker nog 20 jaar mee. Benzine- en dieselmotoren blijven voorlopig bestaan.”

Kleine aanpassing, groot effect
“De koerswijziging van je loopbaan of werk hoeft overigens niet altijd heel radicaal te zijn. Vaak kun je door kleine aanpassingen al een groot verschil maken. Laatst klopte een technisch specialist bij me aan. Hij werkte al lange tijd bij ons bedrijf, maar had steeds minder voldoening in wat hij deed. Al snel kregen we helder dat dat op vrij simpele wijze aangepast kon worden. Namelijk door kennisoverdracht te integreren in zijn werk. Door trainingen te geven aan (jongere) collega’s kreeg hij een nieuwe impuls en meer voldoening in zijn werk. En ook: meer rust. Dat hij nu weet waar hij staat en wat hij moet doen om meer voldoening te krijgen uit zijn werk. En dat dat niet per se altijd superingewikkeld hoeft te zijn!”

Nieuwe klanten
“Ik denk dat je als ondernemer en werkgever voor jezelf duidelijke keuzes moet maken. Ga ik mee in nieuwe mobiliteit en investeer ik in nieuwe vakkennis, of houd ik het bij oude techniek? Wij kiezen voor het eerste. Sinds september 2019 zijn we als eerste autobedrijf in Nederland gecertificeerd als Edge Mobility Partner, een kwaliteitslabel voor autobedrijven die zich specialiseren in elektrische mobiliteit. Ons nieuwe specialisme schept kansen: het brengt ons nieuwe klanten. De toekomst houd je niet tegen, dus kun je het maar beter omarmen.”

Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de Booster nieuwsbrief!

  • DD dash MM dash YYYY
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Voordat je vertrekt...

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

DD dash MM dash YYYY
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.