Verhalen van de werkvloer

‘Ik kijk niet naar sleutelervaring maar naar passie’

Guido van der Spek van Carrec Technocenter over investeren in leerlingen.

Wat onderscheidt jullie van andere (leer)bedrijven?
“Je hoort weleens dat leerlingen worden ingezet voor simpele klusjes en dat er weinig ruimte is om te leren. Vegen en onderdelen halen. Dat is niet eerlijk. Bij ons krijgt iemand de ruimte om zijn of haar ding te doen. En fouten maken mag! Leerlingen zijn hier om zich het vak eigen te maken, niet om per se iets bij te dragen aan de zaak.”

Maar wat krijg je er dan voor terug?
“Sfeer! Een andere vorm van communicatie ook. Er wordt kennis gedeeld. Ik praat niet graag in directe opbrengsten – ik vind dat je gewoon goed met mensen moet omgaan. Maar een enthousiaste stagiair(e) zegt tegen anderen op school: ‘Ik heb daar een toffe tijd gehad, ga eens bij Carrec kijken’. Dit zorgt ervoor dat wij nooit problemen hebben met het binnenhalen van jonge mensen.”

Hebben leerlingen eigenlijk altijd een leermeester nodig?
“Tegenwoordig is alle informatie binnen handbereik. Maar kennis en handigheid moet je trainen. Jongeren vergeten dat soms. Niet dat ik ze dat verwijt. Ik was zelf soms ook wat naïef toen ik jong was. Dan kun je nog niet overal goed mee omgaan, en dat is prima. Ze hebben nog niet veel meegemaakt. Daarom komen ze juist naar ons.”

Betekent dat ook dat de ideale leerling niet bestaat?
“Ik kijk niet naar sleutelervaring. Veel belangrijker: wil je graag? Want als jij niet wil, waarom zouden wij jou dan willen helpen? Iemand die op de verkeerde plek zit, kost ontzettend veel energie. Dat is voor niemand leuk. Niet voor onze leermeesters, het team, en ook niet voor de leerling zelf. Je bent hier op je plek als je kunt ‘praten’ met auto’s. Snappen hoe het werkt, snappen wat je ziet, snappen wat je hoort.”

Wanneer besloot je om leerbedrijf te worden?
“Direct. Zelf leren we ook elke dag. Dus daar nemen we graag leerlingen in mee. Met alle medewerkers houden we elk jaar een ontwikkelgesprek. Niet omdat iemand niet voldoet, maar omdat stilstand achteruitgang is.”

 

‘Als je bij ons komt, krijg je een
vette kist en toffe kleren en binnen
een week zit je in een snelle auto’

 

Snap je dat niet elk bedrijf een leerbedrijf wil zijn?
“Weet je, het is een utopie om te denken dat mensen voor altijd bij je blijven. Ik hoor bedrijven wel eens zeggen: ik wil niet te veel investeren in iemand, want straks gaat ‘ie weg. Dan denk ik: ja, maar straks blijft ‘ie, haha. Vol gas investeren in leerlingen!”

Hoe belangrijk is het voor de branche om leerlingen enthousiast te maken?
“Wat gebeurt er als je vol verwachting een studie oppakt en je leerbedrijf geeft je geen aandacht, maar wel oude kleren en een versleten gereedschapskist? Dan denk je: waar ben ik aan begonnen? Ik ga wel iets anders doen. Goede leerbedrijven zijn essentieel voor het voortbestaan van de branche. Als je bij ons komt, krijg je een vette kist en toffe kleren en binnen een week zit je in een snelle auto. Dan denk je als leerling: ik word serieus genomen. Daar gaat het om. Jongeren enthousiast maken voor het vak. Mensen in hun kracht zetten én succesvol zien worden. Het is geweldig als dat lukt.”

Ook leerbedrijf worden?

Hier lees je hoe dat gaat.

Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de Booster nieuwsbrief!

  • DD dash MM dash YYYY
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Voordat je vertrekt...

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

DD dash MM dash YYYY
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.