In de Arbowet draait het om preventie

Op 1 juli 2017 is de nieuwe Arbowet ingegaan, en sinds 1 juli 2018 ben je verplicht om volgens de nieuwe regels te werken. Preventie is hierin het sleutelwoord. Dat betekent dat je afspraken met de arbo-dienstverlener moet hebben gemaakt dat de bedrijfsarts op de werkvloer mag langskomen. Ook moeten je medewerkers terecht kunnen bij een arbospreekuur.

De belangrijkste wijzigingen

De bedrijfsarts mag de werksituatie komen bekijken

Nieuw in de Arbowet is de mogelijkheid van het bedrijfsbezoek van de arbo-arts, waarbij de arts elke werkplek in je bedrijf kan komen bekijken. Zo kan de arts zien of er bijvoorbeeld aanpassingen nodig zijn op de werkplek. De bedrijfsarts is hierdoor bovendien makkelijker toegankelijk voor medewerkers die iets willen vragen over gezondheid en veiligheid.

Open spreekuur bij de bedrijfsarts

Ook krijgen medewerkers toegang tot een open spreekuur van de bedrijfsarts, voor vragen over de gezondheid. Dit preventieve contact met de arbo-arts is bedoeld om gezondheidsklachten te voorkomen, of te verhelpen nog voordat ze ziekteverzuim veroorzaken. Gesprekken met de bedrijfsarts zijn vertrouwelijk.

De OR beslist mee over de preventiemedewerker

De OR of personeelsvertegenwoordiging heeft instemmingsrecht bij de keuze voor de preventiemedewerker en zijn/haar rol. In organisaties van maximaal 25 medewerkers mag je als werkgever overigens zelf de preventiemedewerker zijn.

De preventiemedewerker krijgt een grotere rol

De preventiemedewerker overlegt met de arbodienst en de ondernemingsraad, met als doel om samen te werken aan een gezonde werkplek.

Medewerkers hebben recht op een second opinion

Als een medewerker het niet eens is met een beslissing van de bedrijfsarts, dan heeft hij of zij recht op een second opinion van andere arts, van een andere arbodienst.

Basiscontract arbodienstverlening

Je bent verplicht om de afspraken met de arbodienst vast te leggen in een contract. Hiervoor kun je het basiscontract gebruiken dat het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft opgesteld.

Handhaving Inspectie SZW

De Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid zal de nieuwe regels handhaven. Er zijn boetes vastgesteld voor werkgevers of arbodiensten die de regels niet naleven.

De arbodienst moet een klachtenprocedure hebben

In het basiscontract moet ook een klachtenprocedure staan, zodat het helder is wat er gebeurt als je het niet eens bent met de werkwijze van de bedrijfsarts.

Tips voor de nieuwe Arbowet

In de nieuwe Arbowet krijgt de bedrijfsarts een stevigere rol. De bedrijfsarts krijgt vrije toegang tot de werkvloer. Hierdoor kan de arts zien wat er gebeurt en wat er leeft. Arbodeskundige Josje Salentijn geeft advies aan werkgevers. Sonja van Seventer, preventiemedewerker bij Bakker Bedrijfswagens in Barneveld, heeft ervaring met deze actieve rol van de bedrijfsarts.

“Wie de arbo-arts slim inzet, kan daar profijt van hebben”

Josje: ‘Veel werkgevers zien dit alleen maar als extra kostenpost, maar je kunt er ook je voordeel mee doen. Je hebt meer oren en ogen in je bedrijf om zaken voortijdig op te sporen. De arts weet waar hij op moet letten en kan de goede vragen stellen. Wie de arboarts slim inzet, kan daar preventief profijt van hebben. Ik adviseer bedrijven dit ook met hun arbodienst zo te bespreken.’

“Bij ons zit het spreekuur altijd vol”

Bij Bakker Bedrijfswagens werken ze al langer met een actieve rol van de bedrijfsarts. Sonja van Seventer, preventiemedewerker: ‘De bedrijfsarts heeft elke week een vast spreekuur, en dat zit altijd vol. Bij ons werkt dat goed, juist ook omdat we een grote logistieke tak hebben. We merken wel dat monteurs er relatief minder gebruik van maken. Die zeggen sneller ‘is dat nou wel nodig?’.

“Heel actief opstellen om voordeel te halen”

‘Samen met de arbodienst ontwikkelen we ook preventief cursussen, zoals bijvoorbeeld tiltrainingen. Want op zich sta ik wel achter het idee van de nieuwe wet, dat preventie heel belangrijk is. Maar ik heb ook zeker mijn vraagtekens, ik denk dat bedrijven zich heel actief moeten opstellen om voordeel te kunnen halen uit de nieuwe wet!’

Tips om meer uit de nieuwe Arbowet te halen

  • Verdiep je erin. “Door de waan van de dag zijn bedrijven snel geneigd de nieuwe wet op zijn beloop te laten: die laten het over zich heenkomen. Doe dat niet! Verdiep je erin en zit er bovenop: dan kun je geld besparen.”
  • Overleg met de arbodienst. “Maak goede afspraken met je arbodienst. Ga dat gesprek aan en bespreek ook juist de punten waar je niet zo blij mee bent!”
  • Uurtje-factuurtje. “Neem in je contract op dat de inzet van de bedrijfsarts op basis van uurtje-factuurtje is. Mocht een arbodienst de nieuwe inzet van de bedrijfsarts niet kunnen waarmaken, dan hoef je er tenminste ook niet voor te betalen.”

Vragen over de Arbowet?

Heb je vragen over de nieuwe Arbowet? Bel voor meer informatie de ledenadvieslijn van BOVAG:

  • 030 – 65 95 300
  • Bereikbaar op werkdagen van 08.30 uur – 17. 00 uur

 

image description

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Bel ons!
image description

Directe informatie

Kom je er niet helemaal uit? Bel ons of probeer eens de zoekfunctie uit!

Contactinformatie

  • Telnr. 0800 0155
  • Email: servicedesk@oomt.nl

Zoekfunctie gebruiken

Zoekfunctie gebruiken

Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de OOMT nieuwsbrief!
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Bedankt, uw aanvraag wordt verwerkt
Voordat je vertrekt...

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de OOMT nieuwsbrief!

  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.