Veilige werkplek: ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag, zoals pesten of intimidatie, kan flinke gevolgen hebben voor de gezondheid van je medewerkers. In de motorvoertuigen- en tweewielerbranche kun je ook te maken krijgen met agressie of emotionele chantage, bijvoorbeeld van klanten. Daarom is het belangrijk dat je de signalen op tijd herkent zodat je snel maatregelen kunt nemen.

Herken de signalen

Pesten

Een grapje is leuk, maar als iemand structureel voor gek wordt gezet, is het niet oké! Wat doe je als je merkt dat een medewerker constant de klos is? Maak het direct bespreekbaar. Bekijk praktijkvoorbeelden in de video.

Tipkaart: Pesten

Breng het onderwerp op een positieve manier onder de aandacht nog voordat je problemen signaleert. Zo kan iedereen het op tijd herkennen als er een vervelende dynamiek ontstaat.

Geef de tipkaart Pesten een plek in de zaak en bespreek het tijdens werkoverleg.

Download tipkaart Pesten

 

Frustratie-agressie

Wie met klanten werkt, kan aan de balie bijvoorbeeld te maken krijgen met frustratie-agressie. Iemand raakt gefrustreerd en wordt agressief doordat er onverwacht iets vervelends gebeurt. De persoon heeft niet de bedoeling om agressief te zijn, maar laat zich leiden door boosheid op dat moment.

Tipkaart: Frustratie-agressie

Zo ga je om met situaties waarbij iemand uit frustratie agressief reageert.

Download tipkaart Frustratie en agressie

 

Intimidatie

Bij intimidatie gebruikt iemand agressie en ander respectloos gedrag om een doel te bereiken. Bewust en expres voert deze persoon de druk op jou op.

Tipkaart: Intimidatie

Kijk wat je kunt doen als je te maken krijg met agressie en intimidatie, bijvoorbeeld van klanten.

Download tipkaart Intimidatie

 

Emotionele chantage

Iemand die emotioneel chanteert, speelt in op je schuldgevoel en probeert daarmee iets voor elkaar te krijgen. Deze persoon gebruikt zieligheid om mensen voor het blok te zetten. Dit lijkt misschien niet ernstig, maar je mensen komen behoorlijk onder druk te staan. Kijk wat je eraan kunt doen, in de video en op de tipkaart.

Tipkaart: Emotionele chantage

Ook emotionele chantage is niet oké. Zo herken je dit gedrag en dit kun je eraan doen.

Download tipkaart Emotionele chantage

 

Meer weten? Kijk in de Arbocatalogus

image description

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Bel ons!
image description

Directe informatie

Kom je er niet helemaal uit? Bel ons of probeer eens de zoekfunctie uit!

Contactinformatie

  • Telnr. 0800 0155
  • Email: servicedesk@oomt.nl

Zoekfunctie gebruiken

Zoekfunctie gebruiken

Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de OOMT nieuwsbrief!
Voordat je vertrekt...

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de OOMT nieuwsbrief!