Mensen vullen elkaar nu veel beter aan... - OOMT

Mensen vullen elkaar nu veel beter aan…

De Samen Beter Meter brengt gesprekken op gang en zorgt ervoor dat teams in autobedrijven aanzienlijk beter functioneren, ziet Mirjam van der Rijt, mede-eigenaar van Autobedrijf John van der Rijt. “Mensen vullen elkaar nu veel beter aan.

Foto: Hennie Keeris

Autobedrijf John van der Rijt in Uden is de afgelopen jaren flink gegroeid, vertelt Mirjam van der Rijt, samen met haar man John eigenaar van het autobedrijf in Uden. Zowel de verkoop als de werkplaats was uiterst succesvol. Maar het blijft lastig medewerkers te vinden. De werkdruk liep daarmee flink op en steeds vaker leidden kleine misverstanden tot problemen. Mirjam: “Ik kom zelf uit het onderwijs en daar staan praten en communiceren voorop.

In een autobedrijf is dat totaal anders. Van veel zaken wordt verondersteld dat je het gewoon begrijpt, weet of aanvoelt. Maar mensen zijn heel verschillend van karakter. Ze voelen zaken dus ook anders aan.”

Complimenten en kritiek

De kleine conflicten en misverstanden kwamen de werksfeer niet ten goede. OOMT heeft diverse ontwikkelingstrajecten voor teams en in dit geval viel de keuze op de Samen Beter Meter. Wat houdt dat precies in?

“Eerst hebben de zeven medewerkers van ons bedrijf elk een uitgebreide vragenlijst ingevuld. Daarna kwam de adviseur van OOMT langs, voor individuele gesprekken met de medewerkers en leidinggevende. De adviseur begon steevast met het opsommen van goede eigenschappen. Dat maakte veel indruk: monteurs zijn er niet zo aan gewend om complimenten te krijgen en hebben soms ook weinig inzicht in zichzelf. Daarna ging het in het gesprek ook om de zaken die mis gingen tussen mensen. Waarom blijven bepaalde taken altijd liggen? Waarom reageer je niet, als iemand je een bepaalde vraag stelt? Soms is dat heel confronterend. Maar dan wist de adviseur de zaak ook weer om te draaien: welke van je sterke kwaliteiten kun jij gebruiken om dit op te lossen? Daarbij was veel aandacht voor de verschillen tussen mensen. Je wilt allebei hetzelfde, maar de één redeneert totaal anders dan de ander. De Samen Beter Meter levert een verslag op waaruit je op kunt maken hoe je functioneert en waarom het vaak zo belangrijk is om zaken uit te praten.”

Goed uitgangspunt

Medewerkers leren om te reflecteren op hun eigen gedrag en om feedback te geven. “Ik merk dat de sfeer in het team aanzienlijk is verbeterd”, vertelt Mirjam. “Maar daarmee zijn we er nog niet. Op sommige vlakken zijn nog meer stappen nodig. Ik zie de Samen Beter Meter vooral als een uitgangspunt. Een methode om inzicht te krijgen. Het biedt een heel goed vertrekpunt voor aanpassingen en verbeteringen in je organisatie. Zo creëer je optimale kansen voor je team.”

Meer informatie over de Samen Beter Meter of over het verbeteren van de samenwerking binnen je team? Neem contact op met de servicedesk van OOMT: 0800-0155.

Bron artikel: Automotive Management 

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.