Nieuw werk – medewerkers

Door de ontwikkelingen in de mobiliteitsbranche ontstaan nieuwe werkzaamheden. Dit brengt keuzes met zich mee, zoals: kan en wil ik deze taak ook kunnen uitoefenen? ‘Nieuw Werk’ vertaalt de nieuwe werkzaamheden naar concrete taakomschrijvingen, vaardigheden en talenten.

Alternatieve aandrijflijnen

Lees meer

Het werk

Jij houdt je bezig met een van de alternatieve aandrijflijnen in bedrijfswagens: hybride of elektrische aandrijving, LNG, CNG, waterstof enzovoort. Je bent verantwoordelijk voor diagnose, reparatie en onderhoud aan deze alternatieve aandrijflijn. Ook onderhoud je de mechanische systemen waar de alternatieve aandrijving invloed op heeft. Je werkt uiterst veilig volgens de (veiligheids)procedures, bijvoorbeeld als je hoogspanningsdelen spanningsvrij maakt en houdt.
Je volgt trainingen zodat je alles weet over deze specifieke aandrijflijn. Je kent als geen ander de diagnoseapparatuur en gereedschappen die je hiervoor nodig hebt. Ook kun je aan collega’s uitleggen wat er aan deze aandrijflijn moet gebeuren en geef je de klant informatie. Wat ga je doen aan zijn bedrijfswagen en waarom?

Profiel

Je bent een technische speurder en je bent enthousiast over de alternatieve aandrijflijn waar je mee werkt. Je wilt volledig up-to-date zijn en volgt alle ontwikkelingen rond deze aandrijving. Je hebt interesse voor ICT en diagnose, maar ook ervaring in het conventionele ‘sleutelen’. Je werkt nauwkeurig en legt zorgvuldig vast wat je hebt gedaan. Je voelt je verantwoordelijk voor de veiligheid van jou en je collega’s. Je hebt bijvoorbeeld een cursus gedaan rond NEN3140, een Nederlandse norm voor veilig werken aan elektrische objecten. Je vindt het leuk om klanten uitleg te geven over de werkzaamheden aan hun voertuig. Ook ondersteun je graag je collega’s bij onderhoud aan alternatieve aandrijflijnen.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al. Wie weet wil je het uitbreiden.
Praat erover met je leidinggevende. Hoeveel bedrijfswagens met alternatieve aandrijving hebben jullie in onderhoud? Zijn dit lichte of zware bedrijfswagens? Wat is de verwachting voor de komende jaren? Misschien komen er ook voertuigen aan van een ander merk, met andere soorten aandrijflijnen?
Waarschijnlijk neemt het aandeel alternatieve aandrijflijnen toe. Nederland en Europa eisen CO2-reductie en lager energieverbruik. In 2025 willen steden emissievrije stadsdistributie.

Zorg dat je voorbereid bent om met deze voertuigen te mogen werken. Je hebt hiervoor minimaal een mbo-opleiding nodig op niveau 3. Heb je daarnaast ook gevoel voor ICT en kun je omgaan met diagnoseapparatuur?
Als je ervaring hebt met elektrische of hybride personenauto’s, kun je de overstap maken naar lichte bedrijfswagens. Voor zware bedrijfswagens zijn vooral de merkspecifieke trainingen belangrijk die de importeur aanbiedt. Naast die trainingen zijn er bijvoorbeeld cursussen rond de Nederlandse norm NEN 3140, voor het veilig werken aan elektrische objecten. Ook zijn er cursussen van aanbieders in de markt zoals Kiwa en Rap clean vehicle technology.


Extern accountmanagement

Lees meer

Het werk

Jij bent verantwoordelijk voor het actief opbouwen en onderhouden van relaties met vooral zakelijke klanten. Denk aan transportondernemingen met een groot wagenpark, een mkb-bedrijf met leaseauto’s of de vrijwillige brandweer die gebruikmaakt van speed pedelecs. Je kent de markt waarin je opereert, weet wat klanten nodig hebben en ziet kansen. Je bent vooral buiten het bedrijf aan het werk: netwerken is je tweede natuur.
Je sluit contracten af en onderhoudt de relaties op lange termijn. Je bent het vaste aanspreekpunt voor bestaande klanten en beheert het CRM-systeem. Je denkt vooruit en doet voorstellen die voor zowel de klant als jouw bedrijf voordeel opleveren. Zo zorg je voor duurzame klantrelaties.
Naast de klant zijn ook de directie en collega’s je gesprekspartners. Jouw acties worden gedragen door het bedrijf, van management tot werkplaats.

Profiel

Je stapt graag op mensen af en geniet van netwerken. Op kantoor zitten is niks voor jou. Je vindt het leuk om de ontwikkelingen in de markt te volgen via klantgesprekken, bedrijfsbezoeken, websites en forums. Je ziet hoe je bedrijf kan inspelen op de wensen uit de markt en bedenkt oplossingen die zowel de klant als jouw bedrijf verder helpen. Je bent communicatief sterk, met gevoel voor business én mensen. Je begrijpt wat een klant wil en hoe je deze moet benaderen.
Je hebt ervaring met accountmanagement of verkoop in de mobiliteitsbranche, en met het opstellen van accountplannen. Je bent zorgvuldig in het bijhouden van het CRM-systeem.
Je adviseert klanten, maar praat net zo graag met directie of collega’s. Je bent energiek en overtuigend en weet zo dingen voor elkaar te krijgen. Van een nieuw contract met een zakelijke klant tot enthousiaste collega’s die volgens deze overeenkomst werken.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al, bijvoorbeeld als accountmanager of verkoper. Wie weet kun je het accountmanagement verder uitbouwen. Benader je zakelijke klanten in een vroeg stadium proactief? Zet je in op de duurzaamheid van klantrelaties? Kun je meer business-to-business werken?
Praat erover met je leidinggevende. Wat kun jij doen om de zakelijke klant langer aan het bedrijf te binden? Heb je de juiste kennis en vaardigheden, zoals inzicht in de marktontwikkelingen? Ga je voldoende naar buiten? Zo nodig kun je een cursus of training volgen zoals NIMA A Sales of de hbo-leergang Accountmanagement en Sales.


Online marketing en verkoop

Lees meer

Het werk

Jij maakt voor je bedrijf een online marketing- en verkoopplan en voert dit uit, waardoor jullie meer klanten trekken en beter verkopen. Je zorgt dat het bedrijf online herkenbaar is en makkelijk gevonden wordt op Google. Je vult de website en social media met passende beelden en teksten. Je gebruikt alle online middelen voor een beter contact tussen bedrijf en klant. Je benadert verschillende klantgroepen met gerichte mailings of Facebook-campagnes, zodat er bijvoorbeeld meer klanten in de werkplaats komen of de conversie bij inruil stijgt.
Je stuurt externe partijen aan zoals websitebouwers en grafisch ontwerpers en je optimaliseert de online kanalen met tools zoals SEO (zoekmachineoptimalisatie). Je overlegt met de directie of marketingafdeling en maakt collega’s enthousiast voor online marketingacties. Uit het online mediabudget haal jij het beste resultaat.

Profiel

Je vindt online media razend interessant. Ook in je vrije tijd ben je veel op internet en social media te vinden. Je hebt ervaring met het opzetten en uitvoeren van een plan voor online marketing en verkoop. Je geniet ervan om online acties te bedenken waarmee je klanten trekt.
Je bent creatief in het maken van content voor websites en campagnes, schrijft makkelijk en kunt het effect inschatten van beeld en woord via online media. Daarnaast ben je bekend met tools voor optimalisatie en kun je externe ontwerpbureaus briefen en begeleiden.
Je bent stressbestendig, werkt binnen deadlines en het online mediabudget. Je enthousiasme is aanstekelijk en je bent trots als door jouw inzet het verkoopresultaat stijgt.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al; je houdt bijvoorbeeld de website bij. Wie weet kun je de online marketing en verkoop nog professioneler aanpakken. Gebruiken jullie de website wel voor de werkplaatsplanning, maar niet voor andere doelen? Hoe zetten jullie social media in? Hebben jullie een goede database met klantgegevens, zodat je klantgroepen gericht kunt benaderen?
Praat erover met je leidinggevende. Wat kun jij doen om de online marketing en verkoop te verbeteren? Heb je de juiste kennis en vaardigheden, zoals ervaring met een online marketingplan? Zo nodig kun je trainingen volgen in online marketing, online klantcontactstrategie of zoekmachinemarketing.


Data-analyse

Lees meer

Het werk

Jij bent in je bedrijf degene die data analyseert en vertaalt naar informatie waar het bedrijf iets mee kan. Of het nu gaat om de afdeling inkoop, sales, werkplaats of magazijn, jij weet welke data er wordt verzameld in databases. Van klantinformatie tot verkochte onderdelen, de vraag naar nieuwe voertuigen, doorlooptijden in de werkplaats en bezoekersaantallen van jullie website.
Uit alle (gekoppelde) databases haal je bruikbare rapportages en dashboards naar boven. Je interpreteert de rapportages en legt directie en medewerkers in heldere taal uit hoe jullie ervoor staan.

Met jouw informatie kan het bedrijf processen verbeteren of marketingacties uitzetten. Je maakt bijvoorbeeld zichtbaar waar omzet stijgt of daalt. Of je onderzoekt de samenstelling van het klantenbestand, zodat het bedrijf daarop kan inspelen. Wanneer haken klanten af in het aankoopproces? Wat is de vraag naar reparaties? Wat is de rij- en onderhoudsgeschiedenis van individuele klanten, en wat is dan per klant het juiste moment om een aanbod te doen (denk aan nieuwe banden)? Data-analyse helpt jouw bedrijf om vragen te beantwoorden en besluiten te nemen voor een beter resultaat.

Profiel

Je bent analytisch aangelegd en vindt het leuk om uit grote hoeveelheden data de grote lijnen te filteren. Je kunt zelf databases inrichten, eventueel met hulp van een externe specialist. Je weet hoe je databases koppelt, rapportages en dashboards kunt samenstellen en welke data je voor welke analyse nodig hebt. Je kunt beoordelen of jullie bedrijf relevante data verzamelt en adviseert daarover. Ook heb je ervaring met marktonderzoek.

Behalve onderzoeken kun je goed presenteren. Je gebruikt heldere taal en afbeeldingen om directie, management en collega’s te informeren. Je bent overtuigend door zowel je inhoudelijke kennis als je communicatie. Naast reguliere rapportages lever je zelf ideeën voor relevante data-analyses. Je neemt initiatief en denkt mee met de organisatie.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al bij een groot (dealer)bedrijf. Bijvoorbeeld op de afdeling Marketing. Een ding is zeker: de mogelijkheden van data-analyse zullen alleen maar toenemen. Ook voor kleinere bedrijven. Misschien werken jullie nu al met data uit werkplaatssoftware, maar nog niet met klantdata. Of maken jullie de overstap naar een branche-specifiek softwarepakket zoals Wesp, Claire, Driver of CycleSoftware, of naar een algemeen CRM-systeem waarmee je analyses kunt maken.

Praat erover met je leidinggevende. Wat zijn de verwachtingen in het bedrijf, neemt dit werk toe? Heb jij de kennis en vaardigheden om databases in te (laten) richten en rapportages samen te stellen? Ben je communicatief sterk? Wellicht heb je een mbo- of hbo-opleiding afgerond gericht op business of ICT, of kun je gericht worden opgeleid door een externe specialist in data-analyse.


Verkoop Reparatie en onderhoud

Lees meer

Het werk

Rondom een reparatie of onderhoudsbeurt geef je de klant advies dat perfect aansluit bij zijn persoonlijke situatie. Bij jou weet de klant dat er naar hem wordt geluisterd. Je legt overtuigend uit waarom preventief onderhoud of reparatie belangrijk voor hem is en maakt afspraken over de doorberekening van bijkomende werkzaamheden. Doordat jij meedenkt, voelt de klant zich optimaal geholpen, terwijl je tegelijkertijd alle commerciële kansen benut die reparatie en onderhoud met zich meebrengen. Ook wijs je jouw collega’s op deze kansen. Van het aanbieden van nieuwe ruitenwissers tijdens een winterbandenwissel, tot extra reparatietools bij de vakantiebeurt van een trekkingfiets.

De voorbereiding van jouw gesprek met de klant is essentieel. Je kent de technische gegevens van het vervoermiddel zoals kilometerstand, verwacht en preventief onderhoud. Die koppel je aan de informatie van de klant, voertuiggebruik, wensen, eventuele problemen en opvallende zaken. Zo kom je tot een individueel advies waar de klant echt iets aan heeft.

Profiel

Je hebt interesse in mensen, communiceert graag met klanten (mondeling, telefonisch, online) en hebt overtuigingskracht. Snel schakelen tussen technische kennis, klantwensen en verkoopkansen vind je een uitdaging. Je grootste voldoening haal je uit het geven van een commercieel interessant advies waarmee de klant echt is gebaat. Je stemt je communicatie af op verschillende typen klanten, maar wisselt ook graag informatie uit met collega’s over je commerciële aanpak.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al. Bijvoorbeeld vanuit de receptie, verkoop of werkplaats. Wie weet kun je het nog structureler aanpakken: bij elke beurt, reparatie en bij acties zoals winter- of zomercheck en bandenwisselweken. Praat erover met je leidinggevende. Kun jij de verkoop van reparatie en onderhoud laten groeien?
Heb je de juiste kennis en vaardigheden in huis, zoals inlevingsvermogen, snel schakelen en commercieel inzicht?


Connectivity in de werkplaats

Lees meer

Het werk

Je bent verantwoordelijk voor de juiste werking van ‘smart’ systemen in voertuigen, waarbij (internet)verbinding – connectivity – vaak een rol speelt. Je lost storingen op in de hardware en aansturing van systemen, maar verhelpt ook problemen van klanten met software en verbindingen. Je stelt diagnose, herstelt fouten en voert updates uit.

Kortom: je zorgt dat alle soorten slimme toepassingen in het voertuig optimaal werken. Van het Lane Departure System in de truck tot de app voor inparkeren bij personenauto’s, of de hartslagmeter met gps op de racefiets. Daarbij vertel je de klant welk defect er was en wat je gedaan hebt. Ook informeer je collega’s over problemen, oplossingen en ontwikkelingen op het gebied van connectivity.

Profiel

Alles wat ‘smart’ is vind je leuk, ook privé houd jij je bezig met computers, apps en digitale gadgets. Op het werk ben je een ‘technische speurder die graag met mensen omgaat’. Je vindt het een uitdaging om je vast te bijten in een probleem en te achterhalen waar een storing vandaan komt: van bekabeling tot device of programmatuur.
Diagnoseapparatuur kent voor jou geen geheimen en je slaat geen documentatie, blog of forum over om de juiste informatie over hard- en software te vinden. Daarnaast vind je het leuk om klanten en collega’s te informeren, en complexe informatie eenvoudig over te brengen.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al. Wie weet wil je het uitbreiden. Praat erover met je leidinggevende. Wat zijn de verwachtingen in het bedrijf, nemen de connectivity-klussen toe? Heb je de juiste kennis en vaardigheden voor dit werk, zoals omgaan met diagnoseapparatuur? Zo nodig kun je trainingen volgen op het gebied van technicus data of telecommunicatie- en energietechniek.


Connectivity in verkoop

Lees meer

Het werk

Je bent voor de afdeling Verkoop de specialist en vraagbaak voor klanten over alle ‘smart’ systemen in voertuigen, waarbij (internet)verbinding – connectivity – vaak een rol speelt. Je legt de klant uit hoe assistentiesystemen en technologieën werken, wat de klant ermee kan, hoe hij ze bedient en zelf kan aanpassen. Denk aan een app voor inparkeren bij personenauto’s, het inregelen van automatische weerstand op een racefiets of de automatische afstandsbepaling in trucks.

Jij kent alle opties binnen deze slimme toepassingen en helpt de klant met allerlei vragen, bijvoorbeeld het koppelen van zijn voertuig aan de smartphone of iPad. Door jouw informatie ervaart de klant optimaal gebruiksgemak van zijn voertuig en overweegt eerder om bepaalde opties af te nemen. Ook deel je jouw kennis met collega’s; je wijst bijvoorbeeld op de extra mogelijkheden die een systeem gekregen heeft na een update.

Profiel

Alles wat ‘smart’ is vind je leuk, en dat enthousiasme straal je uit: privé, naar klanten en collega’s. Een functie in een voertuig, app of accessoire wil je zo snel mogelijk uitproberen en helemaal doorgronden. Je informatie haal je overal vandaan: van de standaard gebruiksaanwijzing tot blogs en forums. Je kunt je inleven in klanten, legt makkelijk contact en vindt het leuk om systemen te laten zien. Doordat je vragen beantwoordt in begrijpelijke taal, krijgt elke klant het gevoel dat ‘smart’ technologie ook voor hem het leven eenvoudiger maakt. Daarnaast informeer je collega’s over de (on)mogelijkheden die je tegenkomt bij systemen.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al. Wie weet wil je het uitbreiden.
Praat erover met je leidinggevende. Wat zijn de verwachtingen in het bedrijf, neemt dit werk toe op de afdeling Verkoop? Heb je de juiste kennis en vaardigheden, ben je nieuwsgierig naar technologie, sterk in communicatie, en kun je complexe informatie eenvoudig uitleggen aan alle typen klanten? Zo nodig kun je een extra training volgen, bijvoorbeeld op het gebied van Communicatie & multimedia design.


Gastheerschap

Lees meer

Het werk

Op jouw afdeling – of dat nu de werkplaats is, de afdeling Verkoop, de receptie of de (lease)administratie – ben jij verantwoordelijk voor de gastvrije ontvangst van de klant. Je zorgt dat de klant zich op jouw afdeling honderd procent welkom en boven verwachting goed geholpen voelt. Je beseft en voelt dat die gastvrijheid nodig is om klanten te laten blijven – ook op langere termijn.

Je spreekt klanten vriendelijk aan, kent hen bij naam, toont interesse en overtreft hun verwachtingen door steeds iets meer te bieden dan gevraagd. Ook maak je jouw collega’s bewust van hun rol in het gastheerschap, en je zorgt dat jullie dit op de afdeling samen oppakken. Direct groeten als de klant binnenkomt, het voertuig ruim op tijd klaar hebben of sneller terugbellen dan de klant verwacht: alle details die bepalend zijn voor de klantbeleving houd je in de gaten. Maar vooral dat de klant persoonlijk wordt benaderd.

Verder zorg je dat de bijkomende administratie en schriftelijke communicatie ook uitnodigend is. Van een vriendelijke e-mail vanuit de receptie tot nette offertes bij de verkoop en werkorders in de werkplaats.

Profiel

Je bent een professional in techniek, verkoop of aftersales, bij wie de klant voelt dat hij welkom is.
Jij zet alles op alles om, binnen de mogelijkheden van je bedrijf, een klant blij te maken en kunt je goed inleven in de situatie en vragen van klanten. Je hebt gevoel voor detail, maar bewaart ook het overzicht bij drukte. Een rij bij de balie maakt jouw service niet minder. Hierbij spreek en schrijf je goed Nederlands en je verwerkt nauwkeurig de nodige (klant)gegevens.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al, bijvoorbeeld als je de klant uitleg geeft over (connectivity)reparaties. Wie weet kun je het gastheerschap nog bewuster oppakken, samen met je collega’s, waardoor jullie je nog meer onderscheiden van andere bedrijven.
Praat erover met je leidinggevende. Wat kun jij doen om de beleving van de klant nog positiever te maken? Heb je de juiste kennis en vaardigheden, zoals inlevingsvermogen en een representatieve uitstraling? Zo nodig kun je met je afdeling een training volgen in gastheerschap.


Elektrische aandrijflijnen

Lees meer

Het werk

Jij houdt je bezig met de nieuwste, toekomstgerichte techniek: de aandrijfsystemen in elektrische en hybride voertuigen. Je bent verantwoordelijk voor diagnose, reparatie en onderhoud aan de aandrijflijnen in elektrische vervoermiddelen en – bij hybride vervoermiddelen – aan de systemen tussen de elektro- en verbrandingsmotor.

Je werkt op een uiterst veilige manier met de hoge voltages die hierbij komen kijken, weet hoe je hoogspanningsdelen spanningsvrij maakt (en houdt) en je kent de veiligheidsprocedures, technieken, onderdelen, gereedschappen en materialen van a tot z. Daarbij vertel je de klant welke werkzaamheden je hebt uitgevoerd en waarom. Ook kun je aan collega’s uitleggen wat er aan een elektromotor moet gebeuren: jij bent de elektro- en hybridespecialist van de werkplaats.

Profiel

Je bent een zorgvuldige, technische speurder die zijn ervaring met conventionele en elektrische aandrijving inzet om storingen te zoeken en op te lossen. Je voelt je verantwoordelijk voor de veiligheid van jou en je collega’s en neemt doordacht beslissingen. Je werkt volgens de branchenorm EV of je bent gecertificeerd voor een Nederlandse norm voor veilig werken aan elektrische objecten, zoals NEN 3140 of 9140.

Je bent pas tevreden als je precies weet hoe een elektrische aandrijving in elkaar zit; ‘zo ongeveer’ komt in jouw woordenboek niet voor. Je vindt het leuk om klanten te vertellen wat je gevonden of gerepareerd hebt en kunt complexe informatie eenvoudig overbrengen. Ook deel je jouw kennis graag met collega’s.

Iets voor jou?

Misschien spreekt dit je aan of doe je dit werk al. Wie weet wil je het uitbreiden.
Praat erover met je leidinggevende. Hoeveel (en welk merk) elektrische en hybride voertuigen hebben jullie in onderhoud, wat is de verwachting voor de komende jaren? Zeer waarschijnlijk neemt het aandeel alternatieve aandrijflijnen behoorlijk toe.

Zorg in ieder geval voor de papieren om met deze voertuigen te mogen werken; volg een training over de branchenorm EV of een cursus die certificeert voor NEN 3140 of 9140. Heb je daarnaast de juiste kennis en vaardigheden voor dit werk, zoals omgaan met scan-tools en diagnoseapparatuur?

Dit is de grote kopregel
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum sagittis lacinia ultricies. Ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Dit is de grote kopregel
  • Dit is een bullet list item 1
  • En dit is item nummer 2
  • Item nummer 3 zit tussen 2 en 4
  • Nummer 4 komt dus hier
  • Item nummer 5 is aan de lange kant
  • Nummer 6 is de uitsmijter