Wat moet je weten over de nieuwe cao?
05-02-2019

Wat moet je weten over de nieuwe cao?

Er is een nieuw cao-akkoord voor het motorvoertuigen- en tweewielerbedrijf die van 1 november 2018 tot en met 31 oktober 2020 loopt.  Een cao is een collectieve arbeidsovereenkomst en is afgesloten tussen werkgeversorganisatie BOVAG en werknemersorganisaties FNV Metaal, CNV Vakmensen en De Unie. Wat moet je zeker weten over deze nieuwe cao?

Lonen en salarisschalen structureel verhoogd

  • Per 1 februari 2019 zijn de lonen en salarisschalen structureel verhoogd met € 81,-.
  • Per 1 februari 2020 komt daar nog eens een verhoging van € 83,- per maand bij.
  • Voor rijwielstallingen en autoverhuurbedrijven is de toeslag op werken tussen 22.00 uur en 06.00 uur verhoogd van 8% naar 35%.

Bevorderen duurzame inzetbaarheid

  • De vouchers voor individuele ontwikkeling worden voortgezet
  • De cao-partijen willen een fiscale regeling voor de individuele leerrekening faciliteren.

 De scholingsdag wordt een ontwikkelingsdag

  • De medewerker bepaalt het doel van de dag: samen met de werkgever wordt de datum bepaald
  • Het opsparen van de ontwikkelingsdag wordt verruimd van 3 dagen in 3 jaar naar 5 dagen in 5 jaar.

Aandacht voor veilig en gezond werken

  • In deze cao-periode wordt onderzoek gedaan naar werkdruk en naar schadelijke uitlaatgassen.

Meer-uren of overwerk voor parttimers

  • Voor werkweken tot 38 uur zijn uren boven de afgesproken contracturen meer-uren.
  • Meer-uren worden als volgt berekend: het uurloon + vakantiegeld + vakantiedagen en pensioen.
  • Wordt er meer dan 38 uur per week gewerkt (dus is er sprake van een fulltime werkweek)? Dan is er sprake van overwerk

 Pilot Generatiepact

  • Oudere medewerkers kunnen in overleg minder gaan werken. De werkgever compenseert de helft van de uren die de medewerker inlevert. Het pensioen blijft daarbij gelijk.
  • Op dit moment wordt er nog overlegd over de precieze uitvoering van het generatiepact: zodra hier duidelijkheid over is wordt het op deze website bekend gemaakt.
  • Er is daarnaast een subsidie om de instroom van nieuwe medewerkers gemakkelijker te maken.

 En wat verder in deze cao belangrijk is:

  • Er komt een gezamenlijk onderzoek over het werken op zaterdag
  • OOMT neemt statushouders als bijzondere doelgroep op: dit betekent dat alle dienstverlening van OOMT ook aan hen beschikbaar wordt gesteld
  • De flexibele werktijd wordt gewijzigd naar een week van minimaal 30 en maximaal 42,5 uur waarbij per dag minimaal 0 uur en maximaal 8,5 uur kan worden gewerkt
  • Er wordt vakantiebijslag betaald over overwerk

Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de OOMT nieuwsbrief!
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.
Bedankt, uw aanvraag wordt verwerkt