Het Chinese Guangzhou Automobile Corporation (GAC) en Toyota hebben de primeur van de eerste verbrandingsmotor voor personenauto’s die op ammoniak loopt. Het resultaat is een tweeliter viercilinder met 163 pk en een CO2-uitstoot die tot 90% lager ligt dan die van een motor op normale loodvrije benzine. Is dit dan dé duurzame oplossing?
Het gebruik van ammoniak komt misschien als een verrassing, maar het zou de CO2-uitstoot van een verbrandingsmotor aanzienlijk moeten verminderen in vergelijking met benzine of diesel. Ondanks de voordelen van ammoniak als brandstof, brengt het verschillende uitdagingen met zich mee. Ammoniak is een gevaarlijke chemische stof die zorgvuldige opslag, transport en distributie-infrastructuur noodzakelijk maakt. De verbranding van ammoniak stoot geen koolstof, koolwaterstoffen of CO2 uit, maar het brengt wel een aantal beperkingen met zich mee.
Minder energie
De belangrijkste is dat dit product in vloeibare vorm een energiedichtheid heeft die 50% lager is dan die van benzine en ‘langzamer’ ontbrandt. Het levert dus de helft van de energie op waardoor je veel meer gebruikt. Ook is het productieproces van ammoniak verre van groen. Maar daar wordt volgens GAC en Toyota hard aan gewerkt. Dit zou dan betekenen dat ammoniak op een nuttige manier gebruikt kan worden zonder CO2 uit te stoten. En we hoeven geen benzine meer te gebruiken.