Hoewel Alexander Zwaan eerst twijfelde over wat het Veerkracht-programma zou opleveren, bleek de vragenlijst al snel een spiegel van zijn persoonlijkheid te tonen. Het rapport liet hem zien wie hij werkelijk was.
Hoewel Alexander Zwaan eerst twijfelde over wat het Veerkracht-programma zou opleveren, bleek de vragenlijst al snel een spiegel van zijn persoonlijkheid te tonen. Het rapport liet hem zien wie hij werkelijk was.
Naam Alexander Zwaan
Leeftijd 45
Bedrijf Diks Autoverhuur & Autodelen B.V.
Functie Accountmanager
Of Alexander nog weet waarom hij zich inschreef voor het Veerkracht-programma van OOMT? ‘Eerlijk gezegd niet meer,’ zegt hij met een lach. Maar dat doet er niet toe. Meer dan de helft van de medewerkers van Diks Autoverhuur deed mee en Alexander Zwaan zegt bijna overal ‘ja’ tegen. Dus ja. Oorspronkelijk is hij accountmanager, maar hij noemt zichzelf een manusje-van-alles. Dat is ook een beetje zijn valkuil, weet hij nu: ‘Ik moet vaker nee zeggen. Dat wist ik al wel, maar nu weet ik het echt zeker.’
Toiletpot
Hij vulde de vragenlijst in en was benieuwd wat daaruit zou komen. ‘Want wat kunnen ze nou daaruit opmaken? Nou, heel veel blijkbaar.’ Toen Alexander de resultaten op zijn antwoorden las, was het alsof hij in de spiegel keek. ‘Het rapport liet echt precies zien wie ik eigenlijk ben. Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg: dat ben ik. Waar een wil is, is een weg. Dat vond ik heel knap.’ Hij werkt heel hard, bijvoorbeeld, en doet alles voor het bedrijf en voor zijn collega’s. Dat is uiteraard positief. Maar soms doet hij net iets te veel. Omdat hij het leuk vindt – ‘ik heb tijdens de verhuizing van ons hoofdkantoor zelfs een toiletpot vervangen en dat hoort niet echt bij het takenpakket van een accountmanager, haha’ – maar soms ook omdat hij geen ‘nee’ kan verkopen.’
‘Ik heb geleerd dat ik meer op mezelf mag vertrouwen’
Nee!
Het kan soms best druk zijn op de afdeling sales. Dat blijkt ook wel bij het maken van dit artikel: Alexander moest 2 keer de afspraak verzetten. Simpelweg te druk. Eenmaal moest hij een collega helpen. ‘Het woord “nee” staat gewoon niet in mijn woordenboek. Maar ik weet nu ook dat het woord er wel in moet. Anders stapelt misschien je eigen werk en stress wel op.’ Dat hoorde hij ook in het gesprek met OOMT-adviseur werkgeverschap Hanny Hulleman. En meer dan dat alleen. ‘Ze leerde me dat ik nog meer op mezelf mag vertrouwen. Ze zei letterlijk dat ik veel in mijn mars heb. Heel fijn. Dat doet toch iets met je zelfvertrouwen.’
Verder kijken
‘Wat ik trouwens ook goed vond: ze vroeg naar mijn ambities. Het is slim om daarover na te denken, zeker als je al sinds 1995 in de autoverhuurwereld zit. Maar ik zei wel meteen: ik zit heel goed bij Diks Autoverhuur.’ Wat hij ook heeft geleerd: hij laat zijn leidinggevende weten als er iets beter kan op de werkvloer. ‘Mensen vinden dat over het algemeen spannend, maar toch wordt het alleen maar gewaardeerd als je iets ziet en erover praat. Alleen dan kan het veranderen. Daar worden we alleen maar sterker van als bedrijf.’
Dit is Alexander
Alexander is blij dat hij heeft meegedaan aan het programma Veerkracht. ‘Er blijven toch altijd dingen hangen.’ Hij snapt goed waarom zijn werkgever zich heeft aangemeld. [Lees hier het verhaal van Roshano, HR-medewerker bij Autoverhuur Diks] Het past goed bij de weg naar de toekomst. ‘We zitten allemaal op hetzelfde schip en we willen graag allemaal mee peddelen. Dan moet je weten wie waar staat. Zo’n programma is dan heel waardevol. In elk geval voor mij. Ik voel me weer gezien en ik heb geleerd wie ik écht ben, wat ik kan en wat ik wil.’
Verhoog het werkplezier en de productiviteit in je bedrijf.
Neem contact op met een adviseur werkgeverschap via de Servicedesk: 0800-0155