Tjeert Gremmen: ‘Mijn baan is levensgevaarlijk’ - OOMT
Verhalen van de werkvloer

Tjeert Gremmen: ‘Mijn baan is levensgevaarlijk’

Tjeerd Gremmen van Hyundai-dealer Wittenberg

Autotechniek staat niet stil. Veranderingen gaan sneller dan je verwacht. Hoe snel dat gaat, vertellen autotechnici Tjeert Gremmen (zie foto) en Andrew van Doorn van Hyundai-dealer Wittenberg in Amersfoort. “We krijgen dagelijks elektrische auto’s en hybrides op de hefbrug. Wil je veilig aan elektrische auto’s werken, dan heb je nieuwe kennis en vaardigheden nodig.”, zegt Andrew.

Hoe vaak werken jullie aan elektrische auto’s?
Andrew: “Vóór 2018 kregen we nooit elektrische auto’s in de werkplaats. Nu is gemiddeld 10 procent van het werkaanbod elektrisch. We werken ook veel aan hybrides en plug-in hybrides. De komende jaren wordt dat alleen maar meer.”

Hoe bereid je jezelf daar goed op voor?
Tjeert: “Wij volgen alle introductie-cursussen van Hyundai. Daar leren we alles over de nieuwste modellen en de nieuwste techniek. En we hebben met het team een NEN 9140 basistraining gedaan.”

Wat zijn de belangrijkste veiligheidsregels voor ev’s?
Tjeert: “Belangrijk is dat je de onderdelen van het hoogvoltagesysteem leert herkennen. Op het hoogspanningssysteem van een elektrische auto staat 300 tot 400 Volt. Als je de auto niet spanningsvrij maakt voordat je eraan werkt, is dat levensgevaarlijk. Zonder basiscursus mag je in de werkplaats bij wijze van spreken niet eens naar een elektrische auto kijken. Het is daarom echt belangrijk dat je goed opgeleid bent voor het werken aan ev’s. Dan pas mag je zelf aan het hoogspanningssysteem werken.”

Wat leer je nog meer over veiligheidseisen?
Tjeert: “In de werkplaats moet je hekjes om een elektrische of hybride auto zetten. Zo kan iedereen zien dat je werkt aan een auto met een hoog- spanningssysteem. Verder moet je de juiste beschermingsmiddelen dragen. Elektrisch isolerende handschoenen zijn verplicht. En als je een zekering of veiligheidsplug weghaalt, moet je een gezichtsscherm dragen.”

Met welk speciaalgereedschap werk je het meest?
Tjeert: “Voor diagnose en storing zoeken werken we met een isolatietester en een multimeter die tot 9 ohm gaat. Bij een auto met een verbrandingsmotor heb je dat nooit nodig. Verder doen we veel metingen met een scope. Daarmee kan je heel nauwkeurig signalen en spanning meten.”

Wat is het meest voorkomende onderhoudswerk aan elektrische auto’s?
Andrew: “Technisch zit er weinig onderhoud aan. De batterij is onderhoudsvrij. We hebben een elektrische taxi in onderhoud en na 100.000 kilometer zijn de remblokken nog niet half versleten. Het meeste onderhoud bestaat uit software-updates, vloeistofchecks en bandenwissels.’

En hoe zit dat met storingen?
Andrew: ”Als er storingen zijn, wordt het een ander verhaal. Diagnose en reparaties kosten bij een elektrische auto meer tijd. Maar: de basistechniek is voor alle elektrische auto’s hetzelfde. Als je aan het ene merk kan werken, kan je ook aan het andere merk werken. Net als bij auto’s met een verbrandingsmotor.”

 

Meer weten over veilig werken aan EV’s? Arjen Woudstra van GMTO vertelt aan AMT over de NEN 9140-veiligheidsnorm.

Lees ook

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.