1. U-16 motorblok
Ettore Bugatti was de oprichter van Bugatti. Hij bedacht in 1916 het U-16 motorblok. Dit was een motor in een U-vorm. Het bestond uit twee rechtopstaande rijen van acht cilinders. Deze dreven elk hun eigen krukas aan. Die was dan weer verbonden aan één enkele aandrijfas. En elke rij van acht cilinders bestond uit twee blokken van vier cilinders die aan elkaar geplakt waren. De motor was geen succes. Er zijn er maar veertig van geproduceerd.
2. Elektrische Bugatti bestaat al
Tussen 1927 en 1930 zijn er honderden Bébé Bugatti Type 52 gemaakt. Deze kleine auto werd aangedreven door een elektromotor en een 12-volt batterij. De auto had een topsnelheid van ongeveer 20 kilometer per uur.
3. Dag Bugatti, hallo Bugatti
In 1952 verdween Bugatti als automerk. Maar in 1990 probeerde een groep investeerders het merk nieuw leven in te blazen. De EB110 kwam in 1991 tot leven. Een sportwagen met een 3,5-liter V12 en vier turbo’s. In 1995 werden de deuren van de fabriek weer gesloten.
4. Goedkoopste Bugatti ooit
In 1998 was de voormalig topman van Volkswagen op zoek naar een exclusief automerk. Hij wilde eerst Rolls-Roys overnemen maar dankzij zijn zoon, kreeg hij interesse in Bugatti. Hij kocht de rechten voor een symbolische 100 Duitse Mark, zo’n € 51. Dat is nog eens voordelig.
5. 18 cilinder
In 1999 kwam het conceptmodel EB218 op de markt met 18 cilinders.
Deze motor had drie rijen van zes cilinders, in een hoek van 60 graden van elkaar geplaatst. Dit motorblok wilde ze ook in de Bugatti Veyron en Chiron plaatsen. Later werd dit idee geschrapt en kozen ze voor de nu bekende W16 motor.
Bron: Business Insider