Technisch specialist Thijs van Grinsven van AutoLab in Oss:
“Wat een ander heeft ontworpen, wil ik kunnen repareren”
Thijs van Grinsven is ‘Autotechnicus van de Toekomst 2020’. Hij is gek op alles wat met auto’s, motorfietsen en techniek te maken heeft. ‘Een can-bus storing oplossen is totaal wat anders dan een carburateur afstellen, maar ik vind het allebei geweldig om te doen.’
Thijs van Grinsven werkt als technisch specialist bij AutoLab in Oss. Na het afronden van zijn MBO4-opleiding Autotechniek is hij net begonnen aan de HBO-opleiding Automotive Engineering. ‘Met mijn achtergrond zou ik ook in andere branches kunnen werken. Maar ik heb uit liefhebberij voor autotechniek gekozen. Een auto is voor mij de opperste vorm van techniek. Alles zit erin, van bouwkunde en mechanica tot elektronica, software en hydraulica. Hoe complexer de techniek, hoe mooier ik het vind. Ik wil snappen wat een ander heeft ontworpen.’
Grotere stappen
Nieuwe auto’s worden slimmer en hebben ander onderhoud nodig. Wat betekent dat voor het dagelijkse werk? ‘Ook een slimme auto gaat stuk. En dan heb je nog steeds een autotechnicus nodig die het probleem opspoort en het kapotte onderdeel vervangt. Maar de stappen die je moet zetten voordat je het onderdeel kan vervangen, worden steeds groter en lastiger.’ Thijs heeft aanleg voor elektronica, maar hij houdt ook van mechanische systemen. ‘Tijdens mijn opleiding en hier in de werkplaats werk ik veel met elektrische systemen, regeleenheden en software. Maar ik sleutel ook graag aan andere techniek. Een lastige storing oplossen vind ik net zo leuk als een carburateur reviseren en afstellen.’
90 procent
Ondanks zijn voorliefde voor mechanische techniek besteedt Thijs van Grinsven steeds meer werkuren aan elektronische techniek. ‘Over vijf jaar bestaat het werk van een technisch specialist misschien wel voor negentig procent uit het oplossen van storingen met een elektronische oorzaak en het ondersteunen van collega’s bij lastige elektronisch en mechanische reparaties. Daar heb je veel nieuwe kennis voor nodig. Je moet niet alleen goed meten, je moet jezelf ook verdiepen in regeleenheden, software en software-updates. In een auto zijn mechanica en elektronica altijd met elkaar verbonden. Die combinatie maakt het werk lastig maar ook uitdagend. Dat is precies waarom ik voor dit vak heb gekozen. Je bent nooit klaar met nieuwe dingen leren.’