Slimme superbatterij
Een batterij met 50% meer vermogen. Dankzij nieuwe technologie gaat het Nederlandse bedrijf LeydenJar daarvoor zorgen. Voor onder meer smartphones, consumentenelektronica, opslagsystemen en elektrische auto’s. Door de uitvinding is een veel grotere actieradius mogelijk voor elektrisch aangedreven auto’s. Snelladen kan straks binnen een kwartier. Eigenlijk alles met een batterij gaat beter en langer presteren. Dankzij LeydenJar is zelfs een elektrisch aangedreven passagiersvliegtuig op korte termijn mogelijk. Wat meeprofiteert, is het milieu: het duurzame productieproces zorgt voor een verminderde CO2-voetafdruk van 85%.
Verstandige verkeerslichten
Niet alleen voertuigen worden slimmer, ook verkeerslichten. Deze zogenoemde iVRI’s (Intelligente verkeersregelinstallaties) gebruiken mobiele data van weggebruikers. Om te kunnen ‘praten’ met voertuigen en navigatie-apps. Een bestuurder krijgt via het navigatiesysteem informatie door over bijvoorbeeld de snelste route en adviessnelheid. Of een iVRI laat zien hoe lang een verkeerslicht nog op rood of groen staat. Ander voordeel is dat hulpdiensten in geval van nood meteen voorrang krijgen op een kruising. Een handig en slim systeem dat moet gaan zorgen voor een betere doorstroom. Ook zijn tests bezig met slimme verkeerslichten voor fietsers.
Digitale slimmerds
Slimme technieken zijn alleen mogelijk dankzij slimme mensen. Goed opgeleide vakmensen die hun ICT-basiskennis verder hebben ontwikkeld. Alleen met de laatste technische kennis is werken met de digitale systemen mogelijk. Ben jij al die digitale technicus die perfect op de hoogte is? Of kun je wel wat extra kennis en hulp gebruiken? OOMT is er voor jou en helpt je slim op weg.
Rechthoekig stuur
Tesla heeft het stuur opnieuw uitgevonden. Nou ja, dat vinden zij zelf. Maak kennis met het Yoke-stuur. Een haast Formule 1-achtig stuur. Voordeel is dat je met zo’n Yoke beter zicht hebt op het scherm erachter en op de weg. Nadeel volgens sommige kenners is dat je niet makkelijk kunt overpakken in scherpere bochten. Bij inparkeren bijvoorbeeld. Functies als richting aangeven zijn vervangen door knoppen op het stuur. Dat is wel even wennen. Eigenaren van een nieuwe Model S of Model X hebben echter geen keuze. Zij krijgen standaard dit nogal opmerkelijke stuur.
Bekijk tech-reviewer Marques Brownlee. Hij heeft ruim 15 miljoen abonnees op zijn YouTubekanaal. Hij deelt zijn eerste indrukken van de Yoke.