Evert Lans, eigenaar van ELAN Bike Support in Boxtel:
“Onze werkplaats is ons visitekaartje”
Wie een bezoek brengt aan ELAN Bikes Support kan niet om de werkplaats heen. Letterlijk, want de technische afdeling is vanaf de straatkant duidelijk zichtbaar. “Onze aftersalesafdeling is ons visitekaartje. Dat laten we aan iedereen zien.” Evert Lans werkte jarenlang bij een fietswinkel. Op zijn dertigste werd hij trainer bij de Tweewieler Academy. Tegenwoordig combineert hij het trainerschap met het ondernemerschap. “Als trainer deel ik kennis met technici. In de winkel deel ik kennis met medewerkers en klanten. We hebben hier zelfs een eigen klaslokaal ingericht.
Meer tijd
Ik investeer niet alleen in de aankleding en de uitstraling van de winkel, maar ook in vakkennis.” E-bike techniek verandert doorlopend. Slimme sensoren en foutcodes maken het opsporen van storingen gemakkelijker. Toch moeten de zeven technici van ELAN Bikes Support regelmatig trainen en bijscholen. “Ongeveer 90 procent van het werk in de tweewielerwerkplaats blijft mechanisch. Maar zonder de juiste vakkennis ben je steeds meer tijd kwijt aan het oplossen van elektronicastoringen.”
Goed adviseren
Nieuwe vakkennis heeft niet alleen toegevoegde waarde in de werkplaats. Het helpt ook om klanten te adviseren. “Onze klanten verwachten dat we alles weten van de fietsen die we verkopen. Logisch, want daar zijn we specialist voor. Een dure fiets verkopen we niet op basis van een mooie kleur en een scherpe prijs. Die verkopen we omdat we klanten goed kunnen adviseren welke fiets bij hun soort gebruik past. En omdat we de fiets kunnen onderhouden op de manier zoals de klant verwacht. Met onze vak- en klantenkennis maken we het verschil.”
Wat is voor Evert het grootste probleem
dit jaar? Je leest het op tweewieler.nl