Verandering in de werkplaats - OOMT
December special

Slimme klant

Ook de online klant is koning

Moderne klanten weten precies wat ze willen. De slimme klant zoekt zijn volgende auto online, vergelijkt prijzen en leest reviews. Autobedrijf Boks heeft zich goed voorbereid op de digitale klant van nu, ontdekt Jelle van Passion for Power. Jelle praat met Robert Baksteen, verkoopadviseur bij Autobedrijf Boks. Hoe je ook online een band kunt opbouwen met klanten, vertelt verkoopleider Antoine Ooteman.

Vraag om die review!
Klanten delen graag hun ervaringen online. Deze reviews geven een indruk van jouw bedrijf en jouw service. Ze zorgen ook voor betere online vindbaarheid. Wil je weten hoe jij meer reviews krijgt? En wat je daaraan hebt?
Lees dit artikel op de website van vakblad AMT.

 

Verkoopleider Antoine Ooteman van Autobedrijf Boks in Apeldoorn:

“Online klantcontact kan je leren”

‘Service hoog in vaandel’, ‘Top geholpen’, ‘Hier weten ze hoe je met klanten moet omgaan’. Op Klantenvertellen.nl krijgt Autobedrijf Boks een gemiddeld cijfer van 8,9 op basis van meer dan 550 beoordelingen. 97 procent van de klanten beveelt het autobedrijf aan. In totaal zijn de reviews door meer dan 11.000 mensen bekeken. Het zijn cijfers waar verkoopleider Antoine Ooteman (44) terecht trots op is. “We merken dat veel van onze verkopers in het begin moeten wennen aan online klantcontact. Maar we begeleiden ze hierin en als je het goed doet, krijg je er veel voor terug.”

Andere vaardigheden
Internet, social media en apps zijn onmisbare instrumenten voor een moderne verkoopadviseur. Het verkoopproces digitaliseert en voor sommige verkopers is dat wennen, zegt Antoine Ooteman, die vaststelt dat je nieuwe vaardigheden moet ontwikkelen. “Een online verkoopgesprek met tekstberichten is anders dan een persoonlijk verkoopgesprek in de showroom. Een goede verkoper kan het allebei leren. Dat is een kwestie van trainen, oefenen, en het gewoon zelf doen. Hier ondersteunen we onze verkoopadviseurs in.”

Beste reclame
Autobedrijf Boks heeft een eigen website met een chatfunctie, is actief op verschillende occasionportals en social media en heeft een eigen smaprthone-app. “Online communicatie is een vast onderdeel van onze verkoopprocessen. Het maakt niet uit of een klant belt, appt, mailt of langskomt. We leren onze medewerkers om snel, correct en persoonlijk te reageren.” Dat klanten deze aanpak waarderen, blijkt uit de goede beoordelingen. “We doen ons best om het klanten naar de zin te maken. Dat onze klanten op internet vertellen dat we dat goed doen, is voor ons de allerbeste reclame.”

 

Tips voor de tweewielerbranche

Het verkoopgesprek in de fietswinkel verandert continu. Klanten stappen goed geïnformeerd de winkel binnen en de verwachtingen worden steeds hoger. Tips om nog beter te ondernemen in de tweewielerbranche, lees je in de whitepaper van Tweewieler.nl

 

Hoe leer ik mijn team omgaan met de slimme klant?

Een OOMT Adviseur Werkgeverschap helpt

Interessant voor leidinggevenden

Interessant voor medewerkers

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.