Veilige werkplek: ongewenst gedrag

Ongewenst gedrag, zoals pesten of intimidatie, kan flinke gevolgen hebben voor je gezondheid. Ook kun je in de motorvoertuigen- en tweewielerbranche te maken krijgen met agressie of emotionele chantage, bijvoorbeeld van klanten. Daarom is het belangrijk dat je leert herkennen welk gedrag niet oké is, en wat je kunt doen als je ermee te maken hebt. Wist je trouwens dat er in onze branche ook een onafhankelijke vertrouwenspersoon is?

Herken de signalen

Frustratie-agressie

Als je met klanten werkt, kun je aan de balie bijvoorbeeld te maken krijgen met frustratie-agressie. Iemand raakt gefrustreerd en wordt agressief doordat er onverwacht iets vervelends gebeurt. De persoon heeft niet de bedoeling om agressief te zijn, maar laat zich leiden door boosheid op dat moment.

Tipkaart: Frustratie-agressie

Zo ga je om met situaties waarbij iemand uit frustratie agressief reageert.

Tipkaart Ongewenst gedrag

Intimidatie

Bij intimidatie gebruikt iemand agressie en ander respectloos gedrag om een doel te bereiken. Bewust en expres voert deze persoon de druk op jou op.

Tipkaart: Intimidatie

Kijk wat je kunt doen als je te maken krijg met agressie en intimidatie, bijvoorbeeld van klanten.

Tipkaart Ongewenst gedrag

Emotionele chantage

Iemand die je emotioneel chanteert, speelt in op je schuldgevoel en probeert daarmee iets voor elkaar te krijgen. Je wordt voor het blok gezet met bijvoorbeeld een zielig verhaal. Dit lijkt misschien niet ernstig, maar je komt behoorlijk onder druk te staan. Kijk wat je eraan kunt doen, in de video en op de tipkaart.

Tipkaart: Emotionele chantage

Ook emotionele chantage is niet oké. Zo herken je dit gedrag en dit kun je eraan doen.

Tipkaart Ongewenst gedrag

Pesten

Een grapje is leuk, maar als iemand structureel voor gek wordt gezet, is het niet oké! Wat doe je als je zelf wordt gepest of als je ziet dat een collega constant de klos is? Het begint met duidelijk zijn. Bekijk praktijkvoorbeelden in de video.

Tipkaart: Pesten

Kijk wat je het beste kunt doen als jij gepest wordt, of als je het bij een collega ziet gebeuren.

Download tipkaart Pesten

 

image description

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Bel ons!
image description

Directe informatie

Kom je er niet helemaal uit? Bel ons of probeer eens de zoekfunctie uit!

Contactinformatie

  • Telnr. 0800 0155
  • Email: servicedesk@oomt.nl

Zoekfunctie gebruiken

Zoekfunctie gebruiken

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.
  • DD dash MM dash JJJJ
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Bedankt, uw aanvraag wordt verwerkt
Voordat je vertrekt...

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.