Waarom vertrekken technici en hoe behoud je ze?
13-10-2022

Waarom vertrekken technici en hoe behoud je ze?

René Bestevaar is adviseur werkgeverschap bij OOMT. De vraag die hem het meest gesteld wordt: weet je een goede autotechnicus of receptionist? “Ik zou met een touringcar vol technici langs autobedrijven kunnen gaan en dan was deze ‘s avonds leeg. Maar de achterliggende vraag is eigenlijk: hoe houd ik mijn mensen vast? De voordeur openzetten is niet de oplossing als de achterdeur ook openstaat.”

 

“Bezig zijn met vandaag doorkomen, dáár zit het grootste probleem

Bestevaar ziet dat dealerbedrijven over het algemeen minder moeite hebben om medewerkers vast te houden. “Zij groeien vaak mee met nieuwe modellen en zijn beter in vooruitdenken. Universele garagebedrijven denken vooral aan vandaag en een beetje aan morgen. Dat is een valkuil; bezig zijn met vandaag doorkomen, dáár zit het grootste probleem. Er wordt geen tijd genomen om uit de praktijk te stappen en van afstand naar het bedrijf te kijken.

Hoe kan ik aanscherpen en wat kan ik beter doen? Dat zijn vragen die je jezelf als ondernemer en werkgever zou moeten stellen. Harder en meer werken is geen oplossing. Dan houd je geen of te weinig tijd over voor de mensen binnen je bedrijf en dat merken je medewerkers ook. Realiseer je dat je ook werkgever bent en je mensen daarin ook wat van jou verwachten. Daar wordt echt te weinig of te laat prioriteit aan gegeven.”

Informeel leiderschap

Veel ondernemers zijn als éénpitter begonnen en vervolgens gegroeid naar een bedrijf met één of meer medewerkers. Werkgeverschap is hen als het ware ‘overkomen’.

“Dat je niet hebt geleerd om werkgever te zijn, wil niet zeggen dat je niet goed bent voor je mensen. Wat we veel zien op de werkvloer is informeel werkgeverschap. De ondernemer is betrokken bij zijn medewerkers en bekend met hun thuissituatie. Maar het formele werkgeverschap ontbreekt. Officiële gesprekken zoals ontwikkelgesprekken vinden niet plaats. Als zulke gesprekken achterwege blijven, wordt er ook niets vastgelegd omtrent de medewerkers en is er niets om op terug te vallen.”

Wat verwacht je van mij, hoe kan ik mij ontwikkelen en hoe kan je mij daarin ondersteunen?

Werkgevers vinden het lastig om officiële gesprekken in te plannen. “Je ziet en spreekt elkaar al elke dag, maar dan gaat het vooral over wat er die dag op de brug verschijnt. Dat is iets anders dan gelegenheid creëren waarin werkgever en medewerker samen in gesprek gaan over het functioneren, de ontwikkeling en ambitie van de medewerker. “Wat verwacht je van mij, hoe kan ik mij ontwikkelen en hoe kan je mij daarin ondersteunen?” Antwoorden op die vragen bieden perspectief. Dat helpt hem of haar en je bedrijf verder. Belangrijk is dat je vastlegt wat er besproken en afgesproken is en zaken, zoals bijvoorbeeld opleiding en training, in gang zet.”

Vertrekredenen

“Een belangrijke reden om te vertrekken is werkdruk. Deze is vaak dusdanig hoog dat de werk-privé-balans structureel onder druk staat.” Bestevaar noemt als voorbeeld een autobedrijf waar elke dag overwerken de norm was.

Maar vaak is de medewerker niet op zoek naar meer geld

“Dat was er langzaam ingeslopen en uiteindelijk een vanzelfsprekendheid geworden. Dat gaf bij medewerkers altijd stress: “Ben ik wel op tijd thuis voor het eten, haal ik de voetbaltraining vanavond?” Toch durfde niemand daarover met hun werkgever in gesprek te gaan. In plaats daarvan zochten zij de oplossing in een andere baan.”

Een andere reden om te vertrekken is onzekerheid over de toekomst, bijvoorbeeld over nieuwe technieken. “Ik kom ook bij bedrijven waar plannen voor de toekomst ontstaan. Soms zie ik dat medewerkers dat moeilijk vinden en daar onzeker over zijn en dat levert ze stress op. Daar kan het werkplezier en functioneren onder lijden. Wat dan ontbreekt, is persoonlijke aandacht, omdat het vooral over het werk gaat.”

Inzet en beloning moeten in balans zijn, toch ziet Bestevaar dat salaris niet de belangrijkste reden is voor medewerkers om op zoek te gaan naar een andere baan. “Er zijn werkgevers die hun medewerkers zodra zij hun baan opzeggen een beter salarisvoorstel doen om ze te houden. Maar vaak is de medewerker niet op zoek naar meer geld. Perspectief en minder werkdruk blijken belangrijkere factoren om de stap naar een andere baan te zetten.”

Ga in gesprek

Hoe houd je je medewerkers dan bij je? “Ga in gesprek. Begin elke dag met een kickstart voordat de klanten binnenkomen. Bespreek samen hoe je de dag gaat aanpakken. Dan schouders eronder en gaan.” Naast een dagelijkse start is ook een weekafsluiting belangrijk.

Naast een dagelijkse start is ook een weekafsluiting belangrijk

“Kijk met het team terug op de week, wat ging goed en wat kan beter? Plan ook tijd in voor werkoverleg. Luister naar elkaar en betrek medewerkers bij het werkproces. Dat geldt ook voor toekomstplannen. Verwerk daarin hoe je medewerkers daarin staan. Persoonlijke ontwikkelplannen maken daar ook deel van uit.”

Bestevaar begrijpt dat dat best een uitdaging is. “Het vergt organisatie en discipline om overleggen en gesprekken structureel in te plannen en door te laten gaan. Maar dwing jezelf daartoe en voer de gesprekken onder werktijd, want het is immers onderdeel van het werk.”

Ondernemers die dit moeilijk vinden, kunnen de hulp van OOMT inschakelen. Adviseurs werkgeverschap gaan met ondernemers aan tafel. “Negen van de tien ondernemersvragen hebben een werkgeversantwoord. Veel ondernemers zien bijvoorbeeld een extra medewerker als oplossing voor een overvolle werkplaatsplanning. Maar als je eerst kijkt naar effectievere inzet van je medewerkers en werkwijze win je meer.”

Als Bestevaar een ondernemer vraagt zichzelf te beoordelen als werkgever hoort hij vaak terug dat ze niet echt boven de medewerkers staan, maar één van hen zijn. “Daar zit de crux. Het is moeilijk de leiding te nemen. Aanspreken op gedrag is lastig en dan laten ze het maar op zijn beloop. Vergis je niet, dat tast ook het werkplezier van de werkgever aan en dat kan ook zijn invloed op het team hebben.”

Maatwerk

Ondersteuning vanuit OOMT is altijd maatwerk. Adviseurs werkgeverschap gaan eerst het gesprek aan met ondernemers.

Daarnaast deel je kennis en ervaring met elkaar

“We luisteren en stellen vragen. Aan de hand van de antwoorden maken we de probleemstelling helder. Als de werkgever die probleemstelling erkent, kunnen we daarbij begeleiden. Wij maken bewust en brengen het proces in gang. Dat kan actieve ondersteuning vanuit OOMT zijn, maar we kunnen ook doorverwijzen naar andere vormen van ondersteuning. Als het gaat over leiderschap, dan kan je bijvoorbeeld een workshop leiderschap volgen. Die workshop volg je met andere ondernemers. Je leert over verschillende vormen van leiderschap. Daarnaast deel je kennis en ervaring met elkaar.”

Bestevaar ziet zichzelf als de stok achter de deur. “Door tijdsdruk worden zaken vooruit of op de lange baan geschoven, maar als ik kom, maken ze er tijd voor. “

Gereedschapskist

OOMT heeft beschikking over tools in een ‘gereedschapskist’ die de adviseurs werkgeverschap kunnen inzetten, zoals bijvoorbeeld Strategisch Personeelsbeleid.

“Van daaruit ga je kijken als werkgever. Wat is de visie van jouw bedrijf de komende jaren, welke functies horen daarbij en hoe vul je die in met de mensen die je nu hebt? Hoe vul je vacatures in en op welk moment? Vervolgens is het belangrijk het team erbij te betrekken. Wat betekenen de plannen voor jou als medewerker en wat heb je nodig om daaraan te kunnen voldoen?”

OOMT-coaches zijn er onder andere voor medewerkers. Zij kunnen samen met hen een passend Persoonlijk Ontwikkelplan opstellen. “Zo zijn je bedrijf en je medewerkers gelijktijdig klaar voor de toekomst.”

Bron artikel: AMT 

Meer nieuws

Volgende

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.
  • DD dash MM dash YYYY
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Bedankt, uw aanvraag wordt verwerkt
Voordat je vertrekt...

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

DD dash MM dash YYYY
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.