Structuuronderzoek 2022: ‘grootste uitdaging is personeel’
Bedrijven uit de mobiliteitsbranche zien het gebrek aan goed (technisch) personeel als de grootste uitdaging voor de komende drie jaar. Dat is de belangrijkste conclusie van een arbeidsmarktonderzoek dat OOMT heeft laten uitvoeren.
Het arbeidsmarktonderzoek is uitgevoerd door marketingbureau VMS-Insight onder 370 bedrijven die 7.200 medewerkers vertegenwoordigen. Aan de hand van dit representatieve onderzoek zijn onder andere de omvang, de samenstelling en de personeelsopbouw van de branche in kaart gebracht en de impact van elektrificatie en digitalisering op het werk. Daarnaast zijn werkgevers gevraagd hoe zij vacatures invullen, wat hun toekomstverwachtingen zijn en welke kansen en belemmeringen zij voor de branche zien.
Personeelstekort baart zorgen
Ongeveer een kwart van de bedrijven kampt momenteel al met personele tekorten. De verwachting is dat dat tekort de komende jaren verder zal toenemen. Het gaat dan voornamelijk om technisch personeel. Bij fietsbedrijven is ook een tekort aan verkopers. De personele tekorten leiden bij zo’n 10 % van de bedrijven tot het inzetten van flexkrachten (zzp’ers/uitzendkrachten of via payroll). Nieuw personeel wordt vooral geworven via het eigen netwerk. Maar ook vacaturesites, social media en scholen zijn bronnen voor nieuwe medewerkers; 72% staat open voor BBL-studenten en 56% voor BOL-studenten.
Impact ontwikkelingen op het werk is groot
Nieuwe technologieën vormen een andere grote uitdaging. De elektrificatie van de aandrijflijn en verder gaande digitalisering van voertuigen heeft in alle deelbranches, vooral in de technische beroepen, invloed. Bijna 30% van de bedrijven verwacht dat deze ontwikkeling zal leiden tot een groei van het aantal elektronisch gespecialiseerde medewerkers. Ook verwachten bedrijven dat online sales een grote invloed zal hebben op het verkoop- en communicatiewerk. Bedrijven zien vooral het volgen van trainingen en cursussen als oplossing om nieuwe kennis binnen het bedrijf te krijgen. Maar ook het leren op de werkplek is belangrijk. Ruim 1 op de 8 bedrijven verwacht de komende drie jaar nieuwe functies te krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing, waterstof of elektronica experts.