Magazine Booster

Restaureren: zin of onzin?

Dit is wat er nodig is om de verroeste overblijfselen van een Ferrari uit 1954, verkocht voor bij € 2 miljoen, te herstellen naar zijn gloriedagen.

 

Een volledige restauratie zal in dit geval vrijwel zeker tussen de $ 1,5 miljoen en $ 2 miljoen kosten. Dit vertelde Andreas Birner, een Ferrari-makelaar en historicus, aan Insider in een e-mail. Birner schreef dat een “legitieme reconstructie” van deze Mondial, “met een bijna geheel nieuw frame en een bijna geheel nieuwe carrosserie”, waarschijnlijk alleen kon worden gedaan door Ferrari’s Classiche-programma, dat oude Ferrari’s herstelt en certificeert.

Tot leven wekken
“Alleen als het wordt gedaan door Ferrari namens de nieuwe eigenaar, zal de gereconstrueerde auto een legitieme auto zijn. Omdat hij weer tot leven is gewekt door de fabrikant die hem ooit heeft gebouwd. Niet door een restauratiebedrijf in een ander deel van de wereld.”, schreef Birner. “Ferrari Classiche zal de gereconstrueerde auto een Ferrari Classiche-certificaat uitreiken waarin wordt uitgelegd welke onderdelen van de auto nog origineel zijn en welke nieuw zijn, maar overeenkomen met de originele specificaties die op de auto zaten toen deze de fabriek verliet in Maranello in 1954.”

Proces tot een jaar
Het proces omvat een grondige inspectie en onderzoek naar de geschiedenis van het voertuig, volgens een artikel in de New York Times uit 2008 over het Classiche-programma. The Times meldde dat het voertuig naar Italië zou moeten worden verscheept, waar restauratieprocessen tot een jaar kunnen duren. Het is onduidelijk of Ferrari een Mondial in zo’n verval zou herstellen.

Niet veel over
“Een Ferrari 500 Mondial Spider Pinin Farina in gerestaureerde of in ieder geval zeer goede staat kost momenteel tussen de $ 4 miljoen en $ 5,5 miljoen”, schreef Birner. Een deel van de prijs zal afhangen van de geschiedenis van de auto en hoeveel van het originele voertuig bewaard is gebleven, voegde hij eraan toe.

Bij het kopen van klassieke auto’s of historische raceauto’s gaat het altijd om ‘het bewaren van de geschiedenis’, zei Birner, en in dit geval ‘blijft er niet veel meer over om bewaard te blijven’.

 

Bron: Business Insider Nederland

 

Lees ook

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.