“Met generatiemanagement houden we jong en oud aan boord” - OOMT

“Met generatiemanagement houden we jong en oud aan boord”

In de meeste bedrijven werken mensen van verschillende generaties. Hoe zorg je ervoor dat jong en oud zich thuisvoelen en prettig samenwerken? Hans van den Brug, van dealergroep Van den Brug in Friesland, maakt werk van generatiemanagement. “Jonge medewerkers zoeken flexibiliteit. Oudere medewerkers brengen stabiliteit. Als je het goed managet is dat een ideale combinatie.”

Aandacht geven aan generatiemanagement. Waarom zou je dat als werkgever doen? Met het oog op de toekomst wordt dit onderwerp volgens Hans van den Brug steeds belangrijker. “We streven ernaar dat medewerkers jong bij ons binnenkomen, zichzelf ontwikkelen en zo lang mogelijk bij ons blijven werken. Vroeger ging dat vanzelf. Tegenwoordig is dat anders. Het is niet langer vanzelfsprekend dat mensen hun hele leven bij hetzelfde bedrijf werken. Dat zie je overal. Dus ook in onze branche.” Tegenwoordig moet je als werkgever meer rekening houden met de behoeften en de wensen van verschillende leeftijdsgroepen binnen het bedrijf. “Binnen ons personeelsbeleid houden we al rekening met generatiemanagement. In de toekomst wordt dat alleen maar meer.”

Andere behoeften

Van den Brug begon als kleinschalig bedrijf met een vestiging. Het bedrijf is uitgegroeid tot een dealergroep met meerdere vestigingen en een grote groep medewerkers. “We werken hard om het gevoel van een familiebedrijf vast te houden. Ons personeelsbeleid is erop gericht dat iedereen zich thuisvoelt en met plezier bij ons werkt.” Generatiemanagement is een belangrijk onderdeel van het personeelsbeleid. Verschillende generaties kijken anders naar werk en hebben andere behoeften en wensen. “Onze medewerkers zijn heel trouw. Mensen die 25 jaar in dienst zijn, zijn eerder regel dan uitzondering. Maar ook wij hebben te maken met vergrijzing en verjonging. Medewerkers die met pensioen gaan, proberen we zoveel mogelijk te vervangen door jonge mensen. Met onze eigen Van den Brug Academy leiden we jonge mensen en zij-instromers op voor een baan binnen onze organisatie.”

Solidair

Hoe pak je generatiemanagement in de praktijk aan? “Ik denk dat het begint met jouw eigen instelling als werkgever. We doen ons best om in alle omstandigheden een goede werkgever te zijn. We willen netjes met elkaar omgaan, begripvol zijn en elkaar iets gunnen. Dat zorgt voor stabiliteit als het goed gaat en als het minder goed gaat. Wij zijn loyaal aan onze medewerkers. Omgekeerd zijn onze medewerkers loyaal aan ons. Netjes met elkaar omgaan betekent ook dat we solidariteit tussen verschillende generaties stimuleren. Jonge mensen met kinderen hebben behoefte aan flexibiliteit vanwege hun gezien. Oudere medewerkers zorgen voor stabiliteit en hebben bijvoorbeeld behoefte aan flexibiliteit voor het verlenen van mantelzorg. Daar proberen we zoveel mogelijk rekening mee te houden.”

Eerder naar huis

Volgens Van den Brug begint alles met bereidwilligheid en duidelijke communicatie. “Generatiemanagement zit ook in praktische dingen. Binnen ons bedrijf kijken leidinggevenden naar de verschillende behoeften van medewerkers. Ze proberen de verschillende behoeften passend te maken binnen het team. Waar mogelijk gaan zij met het team in gesprek en worden er duidelijke afspraken gemaakt. Zo kweek je begrip voor elkaar. En als iets niet mogelijk is, dan zeggen we dat ook. Het gaat erom dat we ervoor open staan om te kijken wat wel kan. En dat we daar naar iedereen toe duidelijk over zijn.”

Waardering

Voor de praktische uitvoering van het HR-beleid zijn managers een onmisbare schakel. “Leidinggevenden zien wat er binnen hun teams gebeurt. Zij kunnen bijsturen. Soms gaat dat vanzelf, soms schakelen we onafhankelijke externe coaches in. In een bedrijf heb je te maken met mensen van verschillende leeftijden met verschillende persoonlijkheden. Ik vind het altijd weer opvallend dat collega’s elkaar altijd weten te vinden. Als je elkaar beter leert kennen, leer je elkaar ook beter waarderen. Dat is wat ik bedoel met een familiebedrijf. We zijn binnen het bedrijf niet meer allemaal familie van elkaar, maar we gaan met elkaar om alsof we familie van elkaar zijn. Generatiemanagement vraagt om een lange adem, rondt hij af. “Op het gebied van generatiemanagement hebben we duidelijke ambities. Daar geven we samen met alle collega’s invulling aan. Maar het is niet zomaar klaar. Het is een doorlopend proces dat altijd in ontwikkeling is.”

“Iedere generatie maakt andere keuzes”

Jongere en oudere generaties maken andere keuzes in hun werk. “Jongeren stellen hoge eisen aan zichzelf en aan hun werk. Ze hebben bepaalde verwachtingen van een baan. Jonge mensen zijn flexibel en willen vaker in deeltijd werken. Oudere medewerkers hebben veel ervaring, werken meestal voltijds en zijn loyaal aan het bedrijf. Beide leeftijdsgroepen hebben positieve eigenschappen die we niet kunnen en niet willen missen.” Oudere medewerkers zijn fysiek kwetsbaarder dan jongere medewerkers. Dat geldt in het bijzonder voor mensen die in de werkplaats werken. “Daar komt ook weer die solidariteit om de hoek kijken. Als je werkzaamheden slim over jonge en oude medewerkers verdeelt, dan blijft iedereen langer en gezonder aan het werk.”

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.