Motorliefhebbers scrollen naar Blom: Succes op TikTok

Een aantrekkelijke website, een uitgebreide webwinkel, veel positieve reviews van klanten en dagelijks verse posts op social media. Blom Motoren heeft inmiddels een flinke online aanwezigheid opgebouwd. In de showroom van de Triumph World Store in Leusden vertelt Stijn Blom over hun nieuwste succes: TikTok. Wat is zijn geheim?
65.000 volgers
Stijn en zijn team hebben nu bijna 65.000 volgers op TikTok, een kanaal dat ze pas sinds kort gebruiken. “TikTok is voor ons veruit het grootste social media platform,” vertelt Stijn. “We kenden het natuurlijk al, maar wisten niet of het nuttig voor ons zou zijn. Totdat we steeds meer filmpjes van motoren en andere motorzaken voorbij zagen komen. Toen dachten we: laten we het gewoon proberen.”
Experiment
In het begin was het zoeken naar de juiste aanpak. “We hebben veel gekeken naar wat andere bedrijven deden, en zelf geëxperimenteerd met wat voor ons werkte. We kwamen erachter dat filmpjes waarin we achteruit met een motor lopen heel goed aansloegen. We maakten ze simpel, voegden goede muziek toe, en het werkte. Inmiddels hebben we filmpjes met honderdduizenden views, en een paar zelfs met meer dan een miljoen.”
Verrassende doelgroep
TikTok wordt vaak gekoppeld met een jong publiek, maar Blom Motoren bereikt juist een andere groep. “Je zou denken dat vooral jonge mensen op TikTok zitten, maar dat is allang niet meer zo. Onze doelgroep is voornamelijk 40+, en zelfs zij zien ons voorbij komen. Wat ook vaak gebeurt is dat kinderen onze filmpjes aan hun ouders laten zien, en zo komen die ouders weer bij ons terecht.”
Tips voor andere bedrijven
Voor bedrijven die TikTok willen inzetten, heeft Stijn een paar tips. “Houd het simpel en actief. Laat iets zien dat mensen meteen aanspreekt, zoals lopen met een motor, rijden met een auto, of iets technisch onder de motorkap. Het moet iets zijn waar je zelf ook op zou klikken als je aan het scrollen bent.”
Stijn benadrukt dat TikTok niet direct voor verkoop zorgt, maar wel voor naamsbekendheid. “Mensen zien je, komen langs en van daaruit verkoop je weer. Het is een mooie manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen.”
Hoe doet jouw bedrijf het online?
De verkoop staat onder druk en klanten komen minder vaak in de showroom. Online actief en zichtbaar zijn is in onze branche dus heel belangrijk. Met goed gastheerschap – óók online – behoud je je klanten en je omzet. Waar begint jullie rode loper?