Van modderbad tot meesterwerk

Een Porsche 911 Carrera (993) uit ‘95 lag vier jaar op de bodem van een Italiaanse rivier. Volgestort met modder en volledig gecorrodeerd. Toch rijdt hij weer. Dit is het verhaal van Project Limoncella.
Het begon in Midden-Italië. De auto was ooit het trotse bezit van een Italiaan die hem had gekocht als droomwagen. Maar een modderstroom veranderde die droom in een nachtmerrie. Tijdens een overstroming werd de Porsche meegesleurd en verdween in de Bisenzio-rivier. De man overleefde de ramp, maar zijn sportwagen leek voorgoed verloren. Vier jaar later werd de auto teruggevonden, compleet verwoest. Toen hij uiteindelijk uit het water werd gevist, kon iedereen zien dat het een verloren zaak was. De verzekeringsmaatschappij betaalde de eigenaar uit en veilde het wrak.
Van schroot naar schoon
De schade was gigantisch. De auto zat vol met 1200 kilo modder, rottende planten en zelfs dode rivierkreeften. Roest had de carrosserie aangetast, de bedrading was verdwenen en de cabine was niet meer te redden. Niemand wilde hem hebben vanwege de stank en de omvang van de schade. Toch kocht een expert en autoliefhebber de Porsche. Oorspronkelijk bedoeld als onderdelenauto, maar al snel werd duidelijk dat er meer mogelijk was. Het eerste doel was volledige demontage en reiniging. Alle panelen gingen los. De carrosserie werd laag voor laag gestript, met specialistische borstels en corrosiebehandelingen. Het dak was vervormd, spatborden en zijpanelen waren niet meer te redden. Maar de basis? Die was er nog. Met hydraulische persen en geduld werd de structuur hersteld.
Herstel van karakter
Er werd gebruikgemaakt van originele Porsche-onderdelen. De unieke lichtgele lak, speciaal aangevraagd door de eerste eigenaar, werd volledig hersteld. Porsche leverde hiervoor de originele verfcode. Zo kreeg de 911 zijn iconische look terug. Ondertussen werd de aandrijflijn, inclusief de versnellingsbak en motor, volledig uit elkaar gehaald. Onderdelen zoals zuigers, kleppen en nokkenassen werden vervangen of gereviseerd. De complete bedrading werd vervangen en opnieuw aangelegd volgens Porsche-specificaties.
Het resultaat
Na honderden uren werk en talloze technische ingrepen rijdt de Porsche weer. Een auto die jarenlang als verloren werd beschouwd, kreeg zijn tweede leven. De eigenaar heeft nooit de totale kosten onthuld. Maar één ding is zeker: er is veel mogelijk met de juiste technische kennis, doorzettingsvermogen en liefde voor klassieke auto’s. Waar anderen slechts schroot zagen, zag één persoon potentie. Met vakmanschap toverde hij een wrak om tot een rijdend meesterwerk.
De naam Project Limoncella komt van de opvallende lichtgele lak van de Porsche 911, die lijkt op de kleur van de Italiaanse citroenlikeur limoncello.
beelden: © instagram.com/limoncellaprojekt