Studenten in het bedrijf

Een student biedt veel voordelen voor je bedrijf. Zo kan de student uitgroeien tot een waardevolle kracht binnen je bedrijf en zorg jij ervoor dat enthousiaste jongeren behouden blijven voor de branche. Daarnaast kan de student ‘eenvoudige’ klussen overnemen van ervaren technici en levert het jou extra rendement; de opbrengsten van een student zijn namelijk hoger dan de kosten. Door jaarlijks studenten aan te nemen, zorg je voor nieuwe aanwas in je bedrijf. Heb je tot nu toe geen studenten aangenomen omdat je er geen tijd en kosten aan wilt besteden? Het is een misverstand om te denken dat een student alleen maar tijd en geld kost. Als je studenten goed begeleidt, leveren ze zelfs geld op.

Erkenning: leerbedrijf

Niet elk bedrijf mag mbo-studenten opleiden. Hiervoor moet je bedrijf als leerbedrijf erkend of ‘geaccrediteerd’ worden. Alle informatie over de erkenningsregeling vind je op de website van SBB.

Verschil tussen BOL en BBL

Er zijn twee vormen van middelbaar beroepsonderwijs, namelijk BOL en BBL.

  • BOL. Bij BOL volgt de student dagonderwijs aan het roc. Voor een BOL-student stel je een stageovereenkomst op met het roc.
  • BBL. Bij de BBL is de student 4 dagen per week in dienst bij jou en gaat hij of zij 1 dag per week naar school. Je sluit een arbeidsovereenkomst met de student zelf. Daarnaast sluit je een beroepspraktijkvormingsovereenkomst (bpvo) met de student en het roc.

Zo werf je studenten

In veel gevallen word je door de student benaderd. Daarnaast kan het ook verstandig zijn zelf actief te werven. Neem contact op met het roc in je regio en laat weten dat je een student zoekt.

Beroepseisen vind je in het kwalificatiedossier

In het kwalificatiedossier staan de beroepseisen beschreven van een beginnend beroepsbeoefenaar. Kwalificatiedossiers kennen een opbouw in kerntaken, werkprocessen en competenties. Op innovam.nl vind je verkorte versies van de meeste kwalificatiedossiers.

BPV protocol: alles over beroepspraktijkvorming

Een student opleiden is een hele verantwoordelijkheid. In het BPV protocol staat beschreven wat van jou verwacht wordt, maar ook wat je kunt verwachten van de student, de school en het kenniscentrum.

Geef studenten een veilige start

Studenten lopen natuurlijk net zoveel arborisico’s als andere medewerkers. Maar sommige risico’s zijn groter voor studenten:

  • Studenten zijn nog in de groei. Gevaarlijke stoffen en een grote fysieke inspanning kunnen daardoor een schadelijker effect hebben dan bij volwassenen.
  • Studenten missen de ervaring om risico’s goed in te schatten.

Meer weten over veilig werken door studenten? Kijk hier.

Fiscale voordelen voor leerbedrijven

De overheid stelt verschillende subsidies beschikbaar voor het opleiden van studenten. Kijk op de site van RVO voor meer informatie.

Kosten en opbrengsten van studenten

In 2 jaar kan een student tussen de 25 en 55 duizend euro opbrengen:

  • Kosten. De student brengt kosten met zich mee voor salaris, studiekosten, RPT-dagen en werkkleding. Ook voor de leermeester maak je kosten, zoals trainingskosten en verleturen (voor training en begeleiding).
  • Opbrengst. Daar staat tegenover dat de student opbrengst genereert zoals omzet arbeidsloon, fiscale tegemoetkomingen en subsidies.

RPT-trainingen: Regionale Praktijk Trainingen

Een student moet binnen een leerbedrijf de kans krijgen alle facetten van het vak te leren. Dit is niet altijd mogelijk. Vandaar dat de student aan RPT-trainingen kan deelnemen. Zo komen toch alle vaardigheden en kennis aan de orde.

Handige links voor leerbedrijven

Kijk voor meer informatie over studenten en mogelijkheden binnen de branche op:

voorlichting leerlingen

beroepeninbeeld.nl

passionforpower.nl

techniektalent.nu

 

image description

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Bel ons!
image description

Directe informatie

Kom je er niet helemaal uit? Bel ons of probeer eens de zoekfunctie uit!

Contactinformatie

  • Telnr. 0800 0155
  • Email: servicedesk@oomt.nl

Zoekfunctie gebruiken

Zoekfunctie gebruiken

Mis niets

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de OOMT nieuwsbrief!
  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.

Bedankt, uw aanvraag wordt verwerkt
Voordat je vertrekt...

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche met de OOMT nieuwsbrief!

  • Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.