Ik maak regelmatig tijd om met mijn medewerkers stil te staan bij veilig werken

Communicatie

Waar ben je naar op zoek?

Veilig werken:

kwestie van ontdooien, bewegen, bevriezen

Gezond en veilig werken zou niet iets moeten zijn wat je medewerkers moeten – van jou, van de wet, van de Arbodienst – maar iets wat ze zelf willen. En voor jou als leidinggevende geldt dat net zo goed. Daarvoor moet eerst het besef ‘ontdooien’ hoe belangrijk dit is. Vaak gebeurt dat door een verhaal dat je hoort en dat echt bij je binnenkomt.

Op een training nam eens een ervaren monteur het woord. Hij richtte het woord tot al zijn jonge collega’s. Hij vertelde dat er maar weinig aandacht was voor schadelijk geluid toen hij begon met werken. Hij had zich daar zelf ook nooit zo druk om gemaakt. Maar nu was hij opa geworden en kon hij zijn kleindochter niet horen lachen. Hij wilde maar zeggen: maak gebruik van de gehoorbescherming die er is. Al zijn collega’s waren onder de indruk. Probeer als leidinggevende dit soort verhalen op te diepen in je organisatie. Misschien is er een keer iets gebeurd dat maar net goed ging. Sta samen eens stil bij hoe het ook had kunnen aflopen. En stel de vraag: “Hoe hadden we het kunnen voorkomen?”

Zo’n verhaal kan ervoor zorgen dat medewerkers voor zichzelf de beslissing nemen: ik ga me inzetten voor veiliger werken. Het brengt ze in beweging. Vervolgens is het van belang om dit ‘zelf willen’ te blijven stimuleren. Vraag eerst waar je medewerkers zich zorgen over maken als het gaat om veiligheid en gezondheid. En wat kunnen ze zelf bijdragen aan preventie op de werkplek? Dan zullen ze uit zichzelf hulpmiddelen gaan gebruiken. Geef dan ook eens een compliment. Zo ‘bevries’ je dat goede gedrag en zorg je dat het routine wordt.

Hier vind je tips voor voorlichting en instructie aan medewerkers:

Brochure Communicatie op de werkvloer.pdf