De fik erin! - OOMT

De fik erin!

Groeien in je vak, nieuwe dingen doen en jezelf ontwikkelen. Als je lekker aan het werk wilt blijven dan moet je de fik erin houden, vindt Frits Maeijer. De uitgesproken ondernemer, werkgever, technicus en leermeester vertelt hoe hij dat zelf doet. 

Leerling, eerste autotechnicus, chef werkplaats, werkplaatsreceptionist en aftersalesmanager. Maar ook militair, motorfietstechnicus, leermeester, ondernemer en werkgever. Aan afwisseling geen gebrek in de loopbaan van de 53-jarige Frits Maeijer van Maeijer Motors (voorheen UwVoertuig.nl). “Sinds mijn 15e heb ik altijd mijn hart gevolgd in mijn werk. Ik heb aan moderne en klassieke auto’s gesleuteld en aan motorfietsen, teams aangestuurd, afdelingen en bedrijven opgezet en jongeren opgeleid. Ik heb veel gedaan, veel gezien en veel geleerd. En dat doe ik nog steeds. Zodra ik mij verveel, ga ik iets nieuws doen.”

Afgebroken bout

Frits wist al vroeg wat hij wilde worden. Op zijn 15e begon hij als leerling autotechnicus in de werkplaats van een Italiaans automerk. “Een officiële leermeester had ik niet. Mijn begeleider was een oudere autotechnicus met een pittige leerstijl. Als ik een bout afbrak, dan kreeg ik flink de wind van voren. Het was een harde leerschool, maar ik heb er wel goed van leren sleutelen. Ik heb er een uitstekende technische en disciplinaire basis van meegekregen. Daar heb ik de rest van mijn loopbaan plezier van gehad. Zelfs nu nog.”

Verwachtingen

In 2013 besluit Frits voor zichzelf te beginnen en terug te gaan naar waar zijn hart ligt: motoren. Inmiddels is zijn bedrijf uitgegroeid van een eenmanszaak tot een dealerschap met twee merken – Indian Motorcycles en Moto Morini – en drie medewerkers. Ook leidt hij weer jonge vakmensen op. “Ik deel mijn kennis graag met anderen. Jongeren van nu hebben een andere achtergrond en andere verwachtingen dan vroeger. Maar ik kan mij goed in hen verplaatsen. Ze hebben behoefte aan structuur en duidelijkheid, valt mij op. Daar leg ik veel nadruk op als leermeester. En op samenwerking. In een werkplaats ben je deel van een groep. We letten op elkaar en we ondersteunen elkaar.”

Grote verantwoordelijkheid

Een auto-technische opleiding is de beste voorbereiding als je aan motorfietsen wilt werken, vindt Frits. “Aan een auto zitten meer onderdelen, meer comfortsystemen en meer veiligheidssystemen. Aan de andere kant valt er aan een moderne motorfiets meer te sleutelen dan aan een moderne auto. Studenten verkijken zich er weleens op hoe moeilijk het is. Als je aan een motorfiets werkt, heb je een nóg grotere verantwoordelijkheid dan als je aan een auto werkt. Verkeerd gemonteerde banden, wielen of remmen zijn levensgevaarlijk voor de klant. Een motorfietstechnicus moet een zeer groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben, heel nauwkeurig werken en alles dubbel controleren.”  

Geen toekomst

Hoe kijkt Frits naar de opkomst van elektrische motorfietsen? “Elektrische motorfietsen missen een stukje emotie ten opzichte van motorfietsen met een verbrandingsmotor. Maar ik ga mee met mijn tijd, ik moet wel. Dat zeg ik ook tegen medewerkers, tegen studenten en tegen mijn zoon, die autotechniek studeert en binnenkort mede-eigenaar wordt. Blijf jezelf verdiepen in nieuwe ontwikkelingen en nieuwe technieken. Mobiliteit beweegt richting elektrisch. Een technicus die stilstaat en niets nieuws wil leren, heeft in deze tijd geen toekomst.”

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.