De overname
Ga er maar aan staan. Het bedrijf overnemen dat je ouders hebben opgericht, opgebouwd en uitgebreid. Welke keuzes maak je als nieuwe generatie? Wat laat je hetzelfde en wat doe je anders? Janneke (35) en Lennard (26) starten elke dag met een oude traditie van hun vader.
Bij een bedrijfsovername komt veel kijken. Janneke van der Linden en haar broer Lennard Melissant van ‘Cor Melissant Auto, Camper, Caravan en Kampeer’ weten dat als geen ander. “We zijn allebei in het familiebedrijf opgegroeid”, vertelt Lennard. “Het bedrijf is onderdeel van onze opvoeding en van onze opleiding. Toch voelt het anders sinds de overname. We zijn nu zelf eindverantwoordelijk voor alle medewerkers en voor alle beslissingen.” Janneke vult aan. “We hebben de overname daarom met kleine stapjes gedaan zodat iedereen er rustig aan kon wennen. Onze ouders, wijzelf, het team en onze klanten.” Het overnametraject begon in 2021 en is inmiddels afgerond. Wat is er sindsdien veranderd? En wat niet? Janneke: “Mijn vader begon de werkdag altijd met een dagstart met het team. Dat is een traditie die wij hebben overgenomen. De veranderingen die wij doorvoeren zitten vooral in praktische zaken. We zijn bijvoorbeeld overgestapt van papieren werkorders naar digitale werkorders.”
Zelfsturend
Het vertrouwen dat de jonge ondernemers van hun ouders krijgen, geven zij op hun beurt door aan hun medewerkers. Omdat het bedrijf sterk is gegroeid, kiezen ze voor een andere manier van leidinggeven. “Mijn vader stuurde het bedrijf centraal aan. Hij was overal bij betrokken, hij wist overal van en werk dat bleef liggen pakte hij zelf op”, somt Janneke op. “Wij voelen dezelfde betrokkenheid. Maar wij kiezen ervoor om meer verantwoordelijkheid met het team te delen. Ook omdat het bedrijf zo groot is geworden. We willen ons niet meer met elke beslissing bemoeien.” De afgelopen jaren is het team gegroeid en verjongd. “Als jongere ondernemers willen wij graag een andere leiderschapsstijl toepassen. Uiteindelijk streven we naar een bedrijf met zelfsturende teams en zelfsturende medewerkers. We geven medewerkers een eigen takenpakket en de ruimte om zelfstandig beslissingen te nemen. We praten regelmatig met elkaar zodat we weten wat er speelt en we sturen bij als dat nodig is.”
Beter communiceren
Een overnametraject is vergelijkbaar met een veranderproces, vinden Janneke en Lennard. “Veranderen doe je samen. Daarom hebben we met het volledige team de OOMT-workshop ‘Door de ogen van de klant’ gedaan.” De workshop gaat onder meer over communicatie en verwachtingsmanagement. “Klanten zijn veeleisend. Van de workshop hebben we geleerd hoe we klantverwachtingen beter kunnen sturen. Bijvoorbeeld door onze manier van communiceren.” De workshop levert ook nuttige tips op voor de interne communicatie. “Het maakt eigenlijk niet uit of je met klanten of met collega’s praat”, zegt Lennard. “Door de workshop is de communicatie binnen het team er ook op vooruit gegaan. We hebben geleerd om door te vragen als iets niet duidelijk is. Daardoor verliezen we minder tijd en werken we efficiënter. We plannen meer contactmomenten met elkaar. En we voelen ons meer verbonden.”
Hoe zit het met de klantvriendelijkheid in jouw bedrijf?
Doe de GastvrijheidsCheck. Met goed gastheerschap behoud je je klanten en je omzet. Word nog succesvoller