Jonge medewerkers zijn net zo belangrijk als klanten
Goede begeleiding is cruciaal. Erikjan van Rijn weet dat uit ervaring. Daarom helpt hij als BBL-adviseur van OOMT leermeesters en studenten waar en hoe hij maar kan. Met 25 jaar ervaring in de mobiliteitsbranche en een uitgebreid netwerk staat hij altijd klaar voor anderen: “We lijken allemaal meer op elkaar dan we denken. En we moeten het toch samen doen.”
Naam: Erikjan van Rijn
Leeftijd: 45
Bedrijf: OOMT
Functie: BBL-adviseur
Booster: Kun je uitleggen hoe jij studenten, bedrijven én scholen helpt?
Erikjan: “Ik ben een soort brug tussen studenten, leermeesters, bedrijven en scholen. Eigenlijk ben ik een verbinder. Ik werk al 25 jaar in de mobiliteitsbranche en heb contacten bij alle ROC’s. Daardoor weet ik precies wie ik kan benaderen om een probleem op te lossen. Dat is fijn, want ik krijg dus heel vaak te horen van een leerbedrijf: kun jij ons niet helpen?”
Dat doe je dan ook vaak. Bij Autobedrijf Paassen hielp je een student die een probleem had met zijn school. Klopt dat?
“Absoluut! Die jongen was ontzettend goed bezig op de werkplaats. Enorm gemotiveerd… maar na elke schooldag kwam hij gedemotiveerd weer terug. Lessen gingen niet door, vragen van hem en het leerbedrijf werden niet beantwoord en hij had zijn begeleider meer dan anderhalf jaar niet gezien. Ik zag meteen een serieuze jongen, iemand die we moeten helpen.”
En toen?
“Ik heb goed contact met de mobiliteitsmanager van zijn ROC. Dan neem ik het dossier goed door en bel ik op. Ik heb uitgelegd dat dit een leuke gast is, die heel hard werkt en zijn opleiding wil afronden. Maar dat hij wel begeleiding nodig heeft. Ik kreeg de belofte dat het goed zou komen.”
Kwam het ook echt goed?
“Sterker nog: ik reed na dat gesprek meteen naar Autobedrijf Paassen om het goede nieuws te vertellen. Terwijl ik praat met de leermeester worden ze door het ROC gebeld. Of ze een afspraak konden maken. Dat is zo fijn – ik haal daar heel veel energie uit!”
Kom je vaker problemen tegen tussen scholen en leerbedrijven of studenten?
“Helaas wel. Dat is jammer, maar het komt natuurlijk ook door alle bezuinigingen. Neem zo’n begeleider: dat is een hybridedocent met honderden studenten. Tja…”
Als BBL-adviseur help je veel leermeesters. Waarom is dat belangrijk?
“Omdat ook leermeesters zich moeten kunnen ontwikkelen. Zij begeleiden natuurlijk de volgende generatie. We geven onze kennis door; laten we dat dan zo goed mogelijk doen, toch? Ik vind het super als een oude leermeester weer een leermeestersopleiding oppakt, zodat ze de nieuwe generatie beter begrijpen.”
Hoe kun je studenten dan het beste begeleiden?
“Ik benadruk altijd het belang van open communicatie. Als een leermeester en een student samen zitten: praat dan over cijfers, lesroosters en dagelijkse bezigheden. Dat helpt enorm om elkaar te begrijpen en samen verder te groeien.”
Maar wat als een student toch meer begeleiding nodig heeft?
“Bij OOMT kunnen we een loopbaancoach inschakelen als dat nodig is, zoals bij faalangst of thuisproblemen. We leveren maatwerk om ervoor te zorgen dat elke student de hulp krijgt die hij of zij nodig heeft. Verbinding hè, daar gaat het om.”
Ben je optimistisch over die toekomst?
“Zeker wel: ik zie dat grote bedrijven bewust kiezen voor goede begeleiding. En dat moet ook. Nu krijgt de klant te vaak voorrang en dat snap ik heus wel. De klant moet natuurlijk niet te lang op zijn of haar auto wachten. Maar jongeren zijn net zo belangrijk. Anders moeten de klanten van de toekomst straks heel lang wachten op hun auto, want dan zijn er geen monteurs meer.”
Hulp nodig van een BBL-adviseur?
Erikjan en zijn collega’s staan voor je klaar. Ontdek meer over onze adviseurs, financiële steun, en speciale trainingen voor tweewielerbedrijven.