Magazine Booster

Auto die levenslang meegaat?

In Nederland gaat een auto gemiddeld na 20 jaar naar de sloop. Zonde, want vaak zitten er nog onderdelen op die goed bruikbaar zijn. De Eterna, ontwikkeld door het studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven, brengt hier verandering in.

 

Elektrische auto’s vragen weinig onderhoud, zeker in vergelijking met auto’s met verbrandingsmotoren. De levensduur van batterijen wordt ook steeds langer. Maar onderdelen in het interieur slijten of beschadigen wel een stuk sneller. Veiligheidssystemen zoals camera’s en sensoren krijgen steeds nieuwe versies en features. Daarom is de Enterna opgesplitst in twee delen. Het onderste deel bevat de aandrijving, de accu’s en het stuursysteem. Deze hebben een lange levensduur. De systemen met een kortere levensduur − of met noodzakelijke tussentijdse updates − komen op de bovenkant te zitten. Denk aan het interieur en de elektronische veiligheidsvoorzieningen zoals de digitale zijspiegels en het cruise control-systeem. De bovenkant kan steeds worden aangepast en het onderstel gaat veel langer mee. Dus in plaats van de hele auto te vervangen, kun je alleen het bovenste deel van je auto vervangen. Hierdoor verbruik je veel minder materiaal en kan de auto een leven lang meegaan.

 

Techniek
Technisch gezien betekent dit dat alles wat beweegt minimale speling moet hebben om de levensduur zo optimaal mogelijk te houden. De auto had een overbrengverhouding van 1:6 nodig om ervoor te zorgen dat het uitgangskoppel van de aandrijflijn voldoende was om de auto te laten rijden.

De Eterna maakt gebruik van achterwielaandrijving met twee motoren, één voor elk wiel, waardoor er beperkte ruimte is voor een transmissie. Er is gezocht naar een planetaire tandwielkast vanwege hun compactheid. Omdat de motor niet op hoge snelheden hoeft te draaien, opende dit de deur voor de AE-serie van Apex Dynamics. De AE090 was compact genoeg om in de beschikbare ruimte te passen, had de juiste overbrengverhouding en was relatief licht van gewicht. In de Eterna worden nu twee AE090 tandwielkasten gebruikt, één voor elke motor, en ze zijn gemonteerd op de motor via een montageplaat die ook geleverd is door Apex Dynamics.

 

Minder CO2-uitstoot
De studenten hebben berekend dat de Eterna twintig ton aan CO2-uitstoot bespaart in vergelijking met het productieproces van een normale auto. Dat komt neer op ongeveer een derde van de totale CO2-uitstoot.

 

Lees ook

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.