Vakmanschap stopt niet bij techniek

Bij Autobedrijf Bertens in Tilburg maakte werkplaatschef Danny Merkx (37) een opmerkelijke groeispurt in zijn rol als leermeester. Het keerpunt? Een waardevol gesprek met de BBL-adviseur.
Na 17 jaar als technisch specialist had Danny het vak wel in de vingers. Toen hij de stap maakte naar werkplaatschef, veranderde zijn rol compleet. Hij kreeg niet alleen meer verantwoordelijkheden, maar moest ook op een andere manier naar zijn team kijken. “Mijn baas waarschuwde me: als chef en als leermeester gaan je collega’s anders naar je kijken. En dat merkte ik meteen. Dat had ik onderschat.” Maar ondanks de nieuwe uitdagingen, pakte het positief uit. “Het leermeesterschap bleek veel leuker dan ik had verwacht. Het heeft mijn vuurtje weer helemaal aangewakkerd.” Op zoek naar een manier om nog beter te worden als leermeester, kwam de BBL-adviseur op het juiste moment langs. Tijdens hun gesprek zag de adviseur Danny’s potentie en raadde hij aan om een leermeestertraining te volgen. “Ik twijfelde geen moment. Ik leer het meeste van trainingen en ik merkte meteen dat ik anders moest gaan kijken. Niet met vooroordelen een gesprek in gaan, maar juist open de dialoog aangaan en samen tot inzichten komen.”
“Ik kwam erachter dat we hetzelfde dachten, maar elkaar gewoon niet begrepen”
Gesprekken maken het verschil
De training en de gesprekken met de BBL-adviseur gaven Danny nieuwe handvatten. “Ik had met een technicus best moeite om op één lijn te komen. Dankzij de gespreksmethodes kwam ik erachter dat we hetzelfde dachten, maar elkaar gewoon niet begrepen. Nu lukt het beter, omdat ík anders communiceer.” Danny voert nu tweewekelijks gesprekken met zijn studenten. “Ze weten beter wat er van ze verwacht wordt. En ik zie ze groeien. Ze nemen meer verantwoordelijkheid.” Ook de sfeer in de werkplaats is veranderd. “Meer openheid, meer vertrouwen. Alleen al het gesprek aangaan, maakt een groot verschil.”
“Als mijn jongens slagen, weet ik: we hebben het samen geflikt”
Een nieuwe weg
“Ik ben echt een nieuwe weg ingeslagen,” zegt Danny enthousiast. Hij wil zijn leermeesterschap goed aanpakken. Op advies van de BBL-adviseur schreef hij zich ook in voor een vervolgtraining. Hij wil namelijk graag studenten die meer aandacht nodig hebben, specifieker bijsturen. “Je gaat met andere ogen naar jezelf en je studenten kijken. Dat is prachtig. Als een van mijn jongens slaagt voor zijn diploma, ben ik net zo trots als toen ik zelf afstudeerde. Dan weet ik: we hebben het samen geflikt. Ik herken mezelf in die jongens. Ik wil ze brengen waar ik nu ben, zodat zij later het stokje kunnen overnemen. Ja, ik had gewoon een nieuwe uitdaging nodig. En dit is er een!”