Een waterstoffiets voor iedereen?
Waterstoffietsen hebben vele voordelen. Ze hebben geen accu, opladen is klaar in 2 minuten en het rijbereik is tot wel 300 kilometer. Toch zijn ze minder populair dan e-bikes. Hoe zit dat?
Er zijn verschillende redenen waarom de waterstoffiets nog niet zo populair is als bijvoorbeeld de e-bike.
- Hoge kosten: Waterstoffietsen zijn over het algemeen duurder dan conventionele fietsen: een waterstofmodel kost al snel € 5.000 of meer. Dit komt omdat de kosten van waterstoftechnologie, inclusief de brandstofcel en waterstoftanks, op dit moment nog hoger zijn dan die van batterij-elektrische fietsen.
- Openbare tankstations: Een ander groot nadeel van waterstoffietsen is dat er nu nog zeer weinig openbare tankstations zijn. Ook qua veiligheid vraagt waterstof extra aandacht vanwege het risico op ontbranding.
- Gewicht en omvang: Waterstofbrandstofcellen en tanks zijn vaak groter en zwaarder dan batterijen, waardoor waterstoffietsen meer wegen en moeilijker te hanteren zijn. Dit kan een nadeel zijn voor fietsers, vooral bij het beklimmen van heuvels of manoeuvreren in stedelijke omgevingen.
- Productie: De productie van waterstof moet veel milieuvriendelijker worden. Momenteel komt het grootste deel van de waterstof nog steeds uit aardgas, wat vervuilend is. De toekomst is ‘groene’ waterstof, geproduceerd door elektrolyse van water met behulp van stroom uit zon en wind. Dit is een 100 procent schone productiemethode zonder uitstoot van broeikasgassen. Om deze variant op grote schaal beschikbaar en betaalbaar te maken, is nog een behoorlijke opgave.
Conclusie
De waterstoffiets is volop in ontwikkeling en de verwachtingen zijn positief. Maar gezien de eerdergenoemde uitdagingen, is het nog maar de vraag of het een echte concurrent wordt van zijn elektrische oudere broertje.