Doeltreffend

Bij familiebedrijf Van den Brug staat duurzame inzetbaarheid voorop. Toen de werkdruk toenam en de werkstress groeide, moest er gezocht worden naar een oplossing.
Sinds corona kampt het autodealerbedrijf uit Friesland met pieken en dalen in het werk, minder voorspelbare levertijden en een krappe arbeidsmarkt. “Er is meer werk waardoor de wachttijden toenemen. Dat legt meer druk op het team”, vertelt Hans van den Brug. Hoewel zijn team geweldig werk levert, zag hij dat de oplopende wachttijden het werkplezier beïnvloeden. “Veel werk is fijn. Behalve als het ten koste van mensen gaat. Door lange levertijden van auto’s en onderdelen konden we ons werk soms niet in één keer goed doen.” Dat levert stress op. En dat gaat weer ten koste van de flexibiliteit en het werkplezier, stelt Van den Brug vast. “We moesten iets doen.”
Academy
Van den Brug liep al langere tijd rond met het idee om een eigen bedrijfsopleiding op te zetten. Begin 2024 maakt hij er werk van. “Verdeeld over onze vestigingen begeleiden we gemiddeld acht tot tien BBL’ers. Elke vestiging heeft minimaal één leermeester. Onze Academy-pilot is daar een aanvulling op. Met de Academy richten we ons vooral op mensen zonder technische achtergrond.” Aan de oprichting van de Van den Brug Academy is een belangrijke voorwaarde verbonden: het mag bestaande werkprocessen niet in de weg staan. Daarom wordt technisch trainer Louwe Boersma ingeschakeld om alles in goede banen te leiden. Hij richt een werkplaats voor leerlingen in en stelt een opleidingsprogramma samen. Van den Brug: “We hadden een trainer, een pand en een opleiding. Toen moesten we op zoek naar leerlingen.”
‘Generatiemanagement zit voor een groot deel in praktische dingen’ Lees over de valkuilen en kansen.
Positieve effecten
Het vinden van leerlingen gaat beter dan verwacht. Op 1 april 2024 is de Academy gestart met vier mensen. “Een eigen opleiding biedt ons de kans om mensen op te leiden voor de afdelingen met de grootste tekorten”, vervolgt Van den Brug. “Bijvoorbeeld het afleveringsklaar maken van nieuwe auto’s en occasions.” Hij is blij met de Academy, met de nieuwe instroom en met de trainer. “Louwe heeft de jongens snel veel geleerd. Medewerkers zijn ook positief over de bedrijfsschool. De wachttijd, met name in de sales, is weer binnen onze norm.” Van den Brug geeft toe dat het een spannend proces is geweest. “Je investeert in de hoop dat het iets oplevert. Aan de ander kant was niets doen geen optie. We zijn blij dat we deze stap hebben gezet.”