BOVAG Truck Onderzoek 2022
Juli 2022 | VMS Insight in opdracht van BOVAG
De truckmarkt is sterk in beweging. Op dit moment zijn er in Nederland zo’n 300 elektrische trucks geregistreerd. In het openbaar vervoer rijden al wat langer elektrische bussen rond en die geven een goede indicatie van de onderhoudsbehoefte. Zoals nu blijkt uit het BOVAG-onderzoek, zorgt de eerste generatie e-trucks en e-bussen voor uitdagingen op het gebied van kwaliteit. Hierdoor is er relatief veel werk aan deze voertuigen. Meer dan aanvankelijk werd voorzien. Combineer dit met de verwachte groei van het truckwagenpark en je ziet dat het aantal werkplaatsuren de komende jaren zal toenemen. Met het huidige tekort aan vakbekwame technische medewerkers kan het lastig zijn om al het werk gedaan te krijgen.
De onderhoudsbehoefte van een EV truck is zo’n 35% lager dan van een dieseltruck
Bij een eerder BOVAG-truckonderzoek in 2019 werd ingeschat dat de onderhoudsbehoefte van een elektrische truck aanzienlijk lager zou zijn dan van een traditionele dieseltruck. In het nieuwe BOVAG Truck Onderzoek 2022 (uitgevoerd door VMS | Insight in opdracht van BOVAG) met als primair doel de consequenties voor de aftersales van truckdealers in kaart te brengen, blijkt dat e-trucks bijna twee keer meer uren doorbrengen in de werkplaats dan in 2019 werd gedacht. De onderhoudsbehoefte werd toen ingeschat op -65%, nu blijkt dit -35% te zijn in vergelijking met onderhoud van een dieseltruck.
Impact op aftersales
De ingroei van elektrisch aangedreven trucks komt pas laat in dit decennium op volle sterkte. Met minder e-trucks op de weg, duurt het langer voordat kinderziektes bestreden kunnen worden. Dit betekent in de regel ook een niet-optimale efficiency in de werkplaats. Kennis en routine zijn nog onvoldoende ontwikkeld en leiden tot meer (diagnose-) uren. De hoge onderdeelprijzen komen daar nog bovenop. Overigens verwacht onderzoeksbureau Panteia dat de onderdeelprijzen tegen 2030 dalen naar het niveau van dieselvoertuigen. Dat neemt niet weg dat de opkomst van de e-truck veel zal vragen van je huidige en toekomstige medewerkers. Bereid je voor. BOVAG noemt als voorbeeld een erkenning voor truckwerkplaatsen die aantoont dat op het juiste niveau en veilig aan elektrische trucks wordt gewerkt.
Waterstof
De inzet van volledig elektrische trucks zal tot 2025 geleidelijk toenemen, maar neemt pas in 2028 een grote vlucht, vermeldt het onderzoek. Trucks op waterstof (Fuell Cell Electric Vehicles) komen vanaf 2025 op beperkte schaal beschikbaar en zullen rond 2029/2030 tot een serieus volume uitgroeien.
Kansen en uitdagingen
Lees het volledige onderzoek en krijg inzicht in alle kansen en uitdagingen voor de truckbranche. Het onderzoek schetst voor drie scenario’s de ontwikkeling van de ingroei van batterij- en waterstof-elektrische trucks en het effect daarvan op het aftersales businessmodel tot en met 2030. Hoe jonger het wagenpark in onderhoud is, hoe groter de impact op aftersales. Breng daarom de eigen situatie goed in kaart: voor de huidige situatie en voor de toekomst. Wacht niet te lang want het zal hard gaan.
Het volledige onderzoek lees je hier.
E-certificaat
De NEN 9140:2019 stelt specifieke eisen aan het veilig werken aan elektrische voertuigen door het wegnemen van elektrische gevaren. Er is al divers aanbod van trainingen en examens beschikbaar. Om op één manier aantoonbaar te maken dat technici daadwerkelijk beschikken over de juiste kennis om veilig aan EV’s te werken, hebben cao-partijen in de Motorvoertuigen- en Tweewielerbranche afgesproken hiervoor EV branchecertificering op persoonsniveau te ontwikkelen: het e-certificaat. Dit is door OOMT samen met exameninstellingen IBKI en Ecarr opgepakt.