Netwerkstudie Nederlandse Fietsenbranche - OOMT
Onderzoek

Netwerkstudie Nederlandse Fietsenbranche

April 2023 | KPMG in opdracht van BOVAG

De fietsbranche is volop in beweging. De populariteit van de e-bike neemt nog steeds toe. Uit het onderzoek blijkt dat dit leidt tot een hogere gemiddelde aanschafwaarde, meer omzet en meer winst. Het zorgt echter ook voor meer en complexere reparaties terwijl er een tekort is aan technisch geschoolde medewerkers. Hoe ga je als werkgever om met deze uitdagingen? Waar liggen je kansen voor de toekomst?

Medewerkers opleiden en behouden is een grote opgave

BOVAG heeft in 2023 voor ondernemers een studie laten doen door KPMG waarbij gesprekken zijn gevoerd met fietsbedrijven, fabrikanten, ketens, online aanbieders, leasemaatschappijen, servicepartijen en andere experts. Alle trends, ontwikkelingen, risico’s en kansen zijn hierdoor goed in kaart gebracht. We lichten er enkele uit.

Meer en complexer onderhoud

De toename van het gemiddeld aantal afgelegde kilometers door recreatief fietsen leidt tot meer onderhoud. Daarnaast vraagt het stijgende aantal elektrische fietsen om meer en complexere reparaties. Dit is voor consumenten lastiger om zelf uit te voeren. Consumenten willen ook meer ontzorgd worden en de nadruk op preventief onderhoud groeit.

Personeelstekort

Het onderzoek laat zien dat het managen van een fietsbedrijf een uitdaging is. Er is een tekort aan geschikt technisch personeel, onder andere door concurrentie vanuit andere sectoren. De werkeloosheid daalt en er is vergrijzing in de sector. Hoewel er in 2021 een instroom van nieuwe medewerkers was van 28%, is het aantal vacatures bij fietsbedrijven opgelopen. De jaarlijkse uitstroom in de branche is 17%. Daarnaast heeft maar liefst 76% van de nieuwe medewerkers geen afgeronde fietsopleiding. Fietsbedrijven staan dus voor de opgave medewerkers de komende jaren op te leiden en te behouden.

Kansen en uitdagingen

Lees het volledige onderzoek en krijg inzicht in alle kansen en uitdagingen voor de fietsbranche. Welke verschuivingen er zijn in het dealernetwerk en welke rol fabrikanten spelen. Welke impact het overheidsbeleid heeft en waar er groei of krimp te verwachten is. Wat dit betekent voor de toekomst van fietsbedrijven en welke taak er ligt voor de branche. Dit is allemaal in kaart gebracht zodat jij bewuster een strategische keuze kunt maken voor je fietsbedrijf. Meer informatie over het onderzoek lees je hier

– update –

Een onderzoek van de H&L Benchmarkgroep over 2023 geeft een beeld van nog recentere cijfers in de fietsbranche. Daarbij is een (kleine) daling in omzet en brutomarge te zien.

Bron: Tweewieler

Klantcontact verandert

Voor het opstellen van kwalificatiedossiers in het onderwijs worden beroepscompetentieprofielen (bcp’s) gemaakt. Een bcp beschrijft de werkzaamheden en competenties die nodig zijn om een bepaald beroep uit te oefenen. De uitkomsten van de Netwerkstudie Nederlandse Fietsenbranche zijn mede gebruikt om het beeld over de beroepen in de fietsbranche aan te scherpen. In het bcp van Fietstechnicus zien we dat klantcontact verandert. Klanten hebben toegang tot veel informatiebronnen, waardoor zij over meer voorkennis beschikken. Ook worden klanten steeds mondiger. Dit betekent dat er van de fietstechnicus een hoger kwaliteitsniveau verwacht wordt op zowel communicatief gebied als op het technisch uitvoerend vlak.

Kom je er niet helemaal uit?

Geen probleem. Wij helpen je vinden wat je zoekt. Gebruik onze zoekfunctie eens of stel je vraag aan een van onze medewerkers!

Mis niets

Schrijf je in voor de OOMT nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws van OOMT en de ontwikkelingen binnen de mobiliteitsbranche.

"*" geeft vereiste velden aan

DD dash MM dash JJJJ
Wanneer je op 'Houd mij op de hoogte' klikt, ga je akkoord met onze privacy policy.