Structuuronderzoek 2022
November 2022 | VMS Insight in opdracht van OOMT
De grootste uitdaging voor de toekomst is voor de meeste bedrijven personeel. Bijna alle deelbranches geven aan dat de toename van elektrische en hybride voertuigen en de toename van elektronische systemen invloed gaat hebben op het personeel, blijkt uit onderzoek dat OOMT heeft laten uitvoeren. Er is voornamelijk behoefte aan scholing en training van huidige technische medewerkers, zoals monteurs, technici en specialisten. Het aantrekken van nieuwe medewerkers of het uitbesteden van werkzaamheden is minder in beeld als oplossing.
De grootste uitdaging voor de komende 5 jaar is het gebrek aan goede (technische) medewerkers
In oktober 2015 heeft OOMT haar Structuuronderzoek ‘Onderzoek naar de personeelsopbouw in de mobiliteitsbranche’ uitgebracht. De belangrijkste vraagstukken in dit onderzoek waren de personeelsopbouw en het tekort of overschot van het aantal medewerkers per functie. In 2022 heeft VMS | Insight, in opdracht van OOMT, dit onderzoek opnieuw uitgevoerd. De omvang, de samenstelling en de personeelsopbouw van de mobiliteitsbranche zijn in kaart gebracht, net als de impact van elektrificatie en digitalisering op het werk. Werkgevers is gevraagd hoe zij vacatures invullen, wat hun toekomstverwachtingen zijn en welke kansen en belemmeringen zij voor de branche zien.
Personeelstekort baart zorgen
Ongeveer een kwart van de bedrijven in de mobiliteitsbranche geeft aan dat er een tekort aan personeel is in de werkplaats. Dit tekort zal naar verwachting de komende jaren toenemen. Bij fietsbedrijven is er ook een tekort aan verkopers, terwijl bij autodealers ook vraag is naar receptiemedewerkers en magazijnmedewerkers. De tekorten in de branche leiden bij zo’n 10% van de bedrijven tot het inzetten van flexkrachten (zzp’ers/uitzendkrachten of via payroll). Nieuw personeel wordt vooral geworven via het eigen netwerk. Maar ook via vacaturesites, social media en scholen; 72% staat open voor BBL-studenten en 56% voor BOL-studenten.
FTE per vestiging
Bij fietsbedrijven is een toename zichtbaar van het aantal FTE per vestiging ten opzichte van 2015. Deze stijging van 3,8 naar 5,4 FTE is een gevolg van de snelle opkomst van elektrische fietsen.
Invloed elektrische en hybride voertuigen
Nieuwe technologieën vormen een andere grote uitdaging. De elektrificatie van de aandrijflijn en verdergaande digitalisering van voertuigen heeft in alle deelbranches, vooral in de technische beroepen, invloed. Bijna 30% van de bedrijven verwacht dat deze ontwikkeling zal leiden tot een groei van het aantal elektronisch gespecialiseerde medewerkers. Bij autodealers en bedrijfswagenbedrijven zal een afname zijn van mechanisch gespecialiseerde medewerkers. Fietsbedrijven en camper- en caravanbedrijven verwachten juist ook een toename van mechanisch gespecialiseerde medewerkers. Online sales zal een grote invloed hebben op het verkoop- en communicatiewerk. Vooral het volgen van trainingen en cursussen wordt als oplossing aangedragen om nieuwe kennis binnen het bedrijf te krijgen. Maar ook het leren op de werkplek is belangrijk. Ruim 1 op de 8 bedrijven verwacht de komende drie jaar nieuwe functies te krijgen, bijvoorbeeld op het gebied van online marketing, waterstof of elektronica experts.
Ondanks dat veel bedrijven ‘het bedrijf draaiende houden’ als één van de grootste uitdagingen ziet, verwacht 80% van de bedrijven dat het bedrijf over 3 jaar nog in de huidige vorm bestaat.
Het volledige onderzoek lees je hier.
De mobiliteitsbranche in cijfers
Ben je benieuwd wat er speelt in jouw deelbranche en wil je dit vergelijken met een andere deelbranche? In één oogopslag wordt dit duidelijk. Van het aantal bedrijven per deelbranche tot het soort dienstverband of de gemiddelde leeftijd van medewerkers. Van de uitstroom naar leeftijd tot de ontwikkeling van studenten. Alle cijfers uit de mobiliteitsbranche kun je eenvoudig terugvinden in de kerncijfers. Ook lees je hoe de arbeidsmarkt van de mobiliteitsbranche zich verhoudt met andere branches in de sector Techniek.