Werkplekleren in de Techniek
Januari 2018 | Traimfloat in opdracht van de zes technische O&O fondsen
Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel. De kennis die tijdens een opleiding of training wordt opgedaan, is niet voldoende om in te spelen op de snel veranderende inzichten en technieken. In de mobiliteitsbranche moet constant geleerd worden. De werkvloer blijkt hier de beste plek voor te zijn. Om leren op de werkvloer te stimuleren, is onderzocht hoe dit meer en bewuster kan worden ingezet.
Er zijn veel mogelijkheden om leren op de werkvloer nog succesvoller toe te passen.
Zes technische O&O fondsen hebben gezamenlijk Traimfloat laten onderzoeken hoe werkplekleren vaker en efficiënter ingezet kan worden. Er is op verschillende manieren informatie verzameld, onder andere door in de zes betrokken sectoren bedrijven te ondersteunen op het gebied van werkplekleren. Verschillende adviesbureaus zijn ingezet zodat goed getoetst kon worden wat wel en niet werkte. Nu blijkt: er zijn drie factoren van invloed op het succesvol inzetten van leren op de werkvloer.
Vergroot de kans op succes
Deze drie belangrijke factoren vergroten de impact van leren op de werkvloer en de kans op succes:
- Er moet een veilig maar uitdagend leerklimaat zijn binnen een organisatie. Mensen moeten fouten kunnen maken zodat ervan geleerd wordt. Ook moet er voldoende tijd en ruimte zijn om nieuwe dingen te bedenken en uit te proberen.
- De condities op de werkplek moeten in orde zijn. Het is belangrijk om situaties te creëren waarbij medewerkers creatief aan de slag moeten gaan en zelf verantwoordelijk zijn. Daarnaast bied je als bedrijf toegankelijke en up-to-date instructies, goede mogelijkheden om online informatie op te zoeken en organiseer je bijeenkomsten waarbij kennis wordt gedeeld. Interne ondersteuning door bijvoorbeeld collega’s en leidinggevenden spelen ook een belangrijke rol bij leren op de werkvloer.
- Ga voor maatwerk. Kenmerken van individuele medewerkers zoals leeftijd, generatie en opleidingsniveau hebben invloed op de manieren die je inzet om succes te boeken met leren op de werkplek. Bij jongere en minder ervaren medewerkers past coaching bijvoorbeeld goed. Bij oudere en meer ervaren medewerkers blijkt het verzamelen van informatie beter te werken. Pas de methode van leren aan op het individu.
Tips om leren op de werkvloer te faciliteren
- Geef medewerkers keuzevrijheid in de uitvoering van de werkzaamheden.
- Stimuleer een zelfstandige houding.
- Biedt inspraak over de aanpak om te leren op de werkplek.
- Geef het gevoel dat hun inbreng ertoe doet.
- Spoor aan om vragen te stellen over het werk en de manier van werken.
- Biedt voldoende mogelijkheden voor coaching en begeleiding.
- Investeer in trainingen, workshops en cursussen. Dit bevordert leren op de werkvloer: medewerkers die kennis opdoen via trainingen, workshops of cursussen, besteden veel meer tijd aan werkzaamheden waarvan ze leren.
Meer informatie over het succesvol toepassen van leren op de werkvloer én hoe andere bedrijven dit doen, lees je in het volledige onderzoek.
Advies over aanpak
De adviseurs werkgeverschap van OOMT hebben veel ervaring opgedaan met het stimuleren van leren op de werkvloer. Wil je jouw jonge medewerkers bijvoorbeeld de kans geven zich te ontwikkelen? Ontbreken de handvatten om de functie van chef werkplaats goed uit te laten voeren? Vind je het lastig om tijd vrij te maken voor leren op de werkvloer? Maatwerk voor leren op de werkplek is van groot belang maar we hebben in het onderzoek gezien dat dit ook lastig is. Onze adviseurs werkgeverschap adviseren je graag, kosteloos. Neem gerust contact met ze op.
Quickscan: hoe staat jouw bedrijf ervoor?
Er is een online scan beschikbaar die jou inzicht geeft in wat goed is ingericht voor leren op de werkvloer en wat in je bedrijf nog aandacht nodig heeft. De scan vind je hier.
Praktijkvoorbeelden
Op werkpleklerenindetechniek.nl zie je hoe andere bedrijven uit onze branche het leren op de werkvloer hebben aangepakt. Waar liepen ze tegenaan en hoe hebben ze dit opgelost? Je leest het in de vele praktijkvoorbeelden.