Automotive retailnetwerk in 2030
2022| BOVAG
Superretailers doen een stap naar voren in de keten, hebben direct contact met de eindklant en zullen in toenemende mate de automotive retail regisseren. Dit heeft gevolgen voor nieuwverkoop, leasehandel en werkplaats, blijkt uit een nieuwe studie van BOVAG.
Efficiency in de werkplaats wordt nog belangrijker
De nieuwe netwerkstudie die KPMG in opdracht van BOVAG heeft uitgevoerd, is een vervolgonderzoek op ‘Autofabrikanten Business en Distributiemodellen’ en laat de veranderende positie van autobedrijven duidelijk zien. Er is een opkomst van met name autofabrikanten en grote leasemaatschappijen in de automotive retailsector. Dealers worden geconfronteerd met nieuwe distributiemodellen en kiezen er steeds vaker voor agent te worden. Onafhankelijke autobedrijven verliezen een deel van hun (particuliere) klanten, maar kunnen daar de superretailer als klant voor terugkrijgen. De rol voor het lokale onafhankelijke autobedrijf zal blijven, maar kleiner dan in het verleden.
Hogere eisen
Steeds meer fabrikanten kiezen voor het werken met agenturen: de eerste autofabrikanten hebben inmiddels de bestaande distributieovereenkomst met hun dealers opgezegd. Er zijn ook merken die nog wel blijven samenwerken met dealers. Welke keuze de fabrikanten ook maken, het staat vast dat zij meer regie zullen nemen. Op het verkoopproces, maar ook op onderhoud en reparatie. Daarnaast stellen zij steeds hogere eisen aan werkplaatsen: professionalisering, efficiëntie, kennis en landelijke dekking.
Lease wordt belangrijker
Universele leasemaatschappijen willen kunnen concurreren met fabrikanten en zoeken schaalgrootte. Dit doen ze door innovatieve mobiliteitsproposities te introduceren. Leasemaatschappijen krijgen op deze manier een steeds meer centrale positie binnen de keten. Net als fabrikanten kunnen zij vanuit deze rol veel invloed uitoefenen op o.a. de stroom nieuwe en gebruikte voertuigen, maar ook op reparatie- en onderhoudswerkzaamheden.
Het volledige onderzoek lees je hier.